2017-01-09
Żywe owady jadalne i wyprowadzanie psów – o zmianach w klasyfikacji nicejskiej

Aby uzyskać prawo ochronne na znak towarowy, trzeba wskazać towary lub usługi, które są oznaczane tym znakiem. Dla ujednolicenia stosowanych określeń towarów i usług, w 1957 r. została ustanowiona tzw. klasyfikacja nicejska dzieląca towary i usługi na klasy, w których są one ułożone w porządku alfabetycznym. Klasyfikacja nicejska podlega regularnej aktualizacji, a zmiany w niej warto śledzić nie tylko z uwagi na przydatność ich znajomości przy rejestracji znaku towarowego. Stanowić one mogą także źródło wiedzy o zmieniających się trendach konsumenckich. Najnowsze zmiany pokazują, jak dużą wagę społeczeństwo przykłada do wyglądu zewnętrznego, skoro większość zmian dotyczy towarów służących upiększaniu. Warte odnotowanie jest także rosnące zainteresowanie naturalnymi kosmetykami oraz medycyną naturalną, zwłaszcza fitoterapią.

Od niedawna obowiązuje jedenasta edycja klasyfikacji nicejskiej. Została ona ustanowiona na podstawie Porozumienia Nicejskiego z 15 czerwca 1957 r. Klasyfikacja zawiera 34 klasy towarowe i 11 klas usługowych. W zgłoszeniach znaków towarowych do ochrony warto używać nazw towarów i usług znajdujących się w klasyfikacji, bowiem użycie własnych propozycji określeń towarów lub usług zwykle przedłuży proces rejestracji znaku.

Rewizje klasyfikacji wymuszają zmiany dokonujące się w obszarze oferowanych na rynku towarów i usług. Konieczność wprowadzenia aktualnych zmian została zasygnalizowana przez Japonię, Szwajcarię, Stany Zjednoczone, Urząd UE ds. Własności Intelektualnej oraz Światową Organizację Własności Intelektualnej (WIPO) we wspólnej propozycji.

W porównaniu do 10. edycji wprowadzono zmianę nagłówków 15 klas (np. w klasie 3, poprzez wyraźne wskazanie, że obejmuje ona wyłącznie te przybory toaletowe, które nie mają zastosowania leczniczego) oraz 334 nowe określenia, którymi można posługiwać się w wykazie towarów i usług w ramach poszczególnych klas, dla których zgłaszający chce uzyskać prawo ochronne na znak towarowy. Określenia te nabrały istotnego znaczenia zwłaszcza w związku z wyrokiem TSUE z 19 czerwca 2012 r. w sprawie IP Translator, C-307/10, w którym to Trybunał podkreślił konieczność jasnego i precyzyjnego określenia, dla jakich konkretnie towarów lub usług zgłaszający chce uzyskać ochronę.

Zmiany dotyczą piętnastu klas (klasy 3, 6, 10, 14, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 24, 26, 28, 31 i 45). W przypadku siedmiu klas (5, 11, 29, 30, 35, 42, 44) wprowadzono modyfikacje dotyczące wyjaśnień tego, co dana klasa obejmuje.

Większość zmian polega na dodaniu określeń nowych towarów stosowanych w kosmetyce, co jest zapewne związane z intensywnym rozwojem tego sektora gospodarki. Przykładowo, w klasie 21 dodano takie określenia jak „szczotki do rzęs” czy „separatory do palców u stóp stosowane podczas usługi pedicure”, w klasie 3 – dodano „ekstrakty roślinne do zastosowania w kosmetyce”, klasie 8 – „zestawy do manicure”, w klasie 26 – „przedłużenia do włosów”.

Z pozostałych zmian warto zwrócić uwagę na wprowadzone do klasy 29 określenie „jadalne owady, martwe” oraz do klasy 31 – „jadalne owady, żywe” (określenia te wprowadzono m.in. na wniosek Francji i Meksyku). 

W klasie 42 natomiast dodano określenie usługi polegającej na odblokowywaniu telefonów komórkowych. Klasę 45 wzbogacono o „wyprowadzanie psów”, „asystowanie przy zakładaniu kimono” czy „prowadzenie ceremonii religijnych”.

Klasa 21, nie 8 jak dotąd, obejmuje sztućce wykorzystywane do podawania posiłków, w tym szczypce do cukru, szczypce do lodu czy chochle do zupy. W klasie 8 pozostawiono metalowe noże m.in. służące do krojenia mięsa.

Nowa klasyfikacja jest stosowana dla zgłoszeń dokonanych po 1 stycznia 2017 r. 

 

 

Artykuł autorstwa dr Darii Gęsickiej.




Dodaj komentarz
Nick/Pseudonim
WWW
Treść
Subskrybuj

Powiadamiaj mnie o nowych komentarzach do tego artykułu
E-mail (ukryty)


Bądź na bieżąco

Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. 


O serwisie

Zwięźle i praktycznie o nowych technologiach oraz prawie własności intelektualnej i jego zastosowaniu w sieci.

O autorach
Prawo konsumenckie
Ostatnie komentarze
Parts Store komentuje Strategia i jeszcze raz strategia
Archiwum
Tagi
prawo autorskie (33)e-commerce (20)Internet (18)artykuły prasowe (18)Nowe prawo konsumenckie (17)
naruszenie prawa w internecie (14)orzecznictwo TSUE (13)konsumenci (13)dane osobowe (13)cloud computing (12)znaki towarowe (11)regulaminy (11)e-handel (11)opłaty reprograficzne (11)sklep internetowy (11)e-sklep (11)Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (10)orzecznictwo sądów polskich (10)numer IP (10)licencje (10)e-sprzedaż (9)webinarium (8)własność intelektualna (8)klauzule abuzywne (8)sprzedaż w internecie (8)handel elektroniczny (8)bezpieczeństwo danych (7)identyfikacja po numerze IP (7)linkowanie (7)opłaty od urządzeń i czystych nośników (7)copyright levies (7)prawo europejskie (7)udostępnianie danych osobowych (7)informatyka śledcza (7)sprawy sądowe (6)nowe technologie (6)dyrektywy (6)licencja (6)utwory (6)TSUE (6)oprogramowanie (6)odpowiedzialność host provider'ów (6)identyfikacja sprawcy w internecie (6)Znalezione Polubione (6)hosting provider (6)platforma ODR (5)kopia (5)embeding (5)prawnicy (5)prawo konsumenckie (5)umowy prawnoautorskie (5)forum internetowe (5)service provider (5)dowody (5)poufność (5)orzeczenia (5)technologie (5)spory konsumenckie (5)dozwolony użytek (5)embedding (5)użytek prywatny (4)prawa pokrewne (4)chmura (4)reklama (4)rozpowszechnianie (4)ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (4)dane (4)telekomunikacja (4)program komputerowy (4)copyrights (4)embedowanie (4)ADR (4)dokumenty elektroniczne (4)bazy danych (4)zamówienia publiczne (4)sprzedaż (4)blockchain (4)utwór (4)usługi świadczone drogą elektroniczną (4)embed (4)umowy prawno-autorskie (4)linking (4)autorskie prawa majątkowe (4)wyczerpanie prawa (4)retencja danych (4)wyszukiwarka (4)RODO (4)bitcoin (3)ochrona baz danych (3)utwory przyszłe (3)EuroZamowienia.pl (3)monitorowanie treści (3)hosting (3)Oracle (3)umowy o przeniesienie praw autorskich (3)domeny (3)art. 14 uśude (3)monitorowanie użytkowników (3)baza danych (3)ryzyka cloud computing (3)inwigilacja w sieci (3)Usedsoft (3)sprzedaż programu (3)link (3)treści (3)NDA (2)naruszenia praw autorskich (2)Uber (2)Chambers & Partners (2)prawa autorskie do strony (2)Google (2)tajemnica przedsiębiorstwa (2)zakupy internetowe (2)legalny użytkownik (2)strona internetowa (2)kancelaria prawna (2)LegalTech (2)wiarygodna wiadomość (2)koszt retencji danych (2)ukierunkowana (2)promocja (2)Facebook (2)prawa producentów fonogramów (2)metawyszukiwarki (2)licencja pudełkowa (2)varia (2)ankiety online (2)GIODO (2)SaaS (2)UOKiK (2)internet rzeczy (2)Platformy internetowe (2)SABAM. Scarlet Extended (2)umowa o zachowaniu poufności (2)aplikacje mobilne (2)spory transgraniczne (2)dyrektywa 2001/29 (2)organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (2)usługi prawne (2)cookies (2)Svensson (2)FinTech (2)nadania (2)dyrektywa w sprawie ochrony programów komputerowych (2)sztuczna inteligencja (2)dystrybucja (2)audyt oprogramowania (2)prawo angielskie (2)administrator forum internetowego (2)cloud computing dla prawników (2)udostępnianie utworu (2)ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (2)ukierunkowane (2)reklamacje (2)metawyszukiwarka (2)właściwości pliku (2)blog (2)cyberbezpieczeństwo (2)sklepy internetowe (2)dyrektywa o handlu elektronicznym (2)przeniesienie autorskich praw majątkowych (2)mechanizm opt-out (1)ochrona dóbr osobistych (1)Google Reader (1)konkurs w internecie (1)zmowy przetargowe (1)OHIM (1)public viewing (1)dyrektywa 2009/24 (1)trade secrets (1)rozporządzenia Rady (WE) nr 44/2001 (1)odtwarzanie muzyki w miejscach publicznych (1)ochrona wizerunku (1)Aula Polska (1)odpowiedzialność pośredników (1)rejestracja domen (1)prawo do nadań (1)nadawcy radiowi i telewizyjni (1)kwalifikowany certyfikat (1)WIPO (1)trwały nośnik (1)cyfrowa transformacja (1)ICANN (1)wprowadzenie do obrotu (1)BSA (1)ograniczenia przeniesienia praw (1)plagiat ukryty (1)Europejski Trybunał Praw Człowieka (1)ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (1)wspólnotowy znak towarowy (1)operatorzy witryn indeksujących (1)dane nieosobowe (1)aplikacja mobilna (1)plagiat (1)druk 3D (1)smart contracts (1)gry hazardowe (1)podpis elektroniczny (1)umowy na odległość (1)patent (1)serwis społecznościowy (1)RODO w ubezpieczeniach (1)adaptacje filmowe utworów (1)ustawa inwigilacyjna (1)Jednolity rynek cyfrowy (1)koszty cloud computing (1)BYOD (1)patenty (1)dostawcy usług cyfrowych (1)odpowiedzialność za szkody (1)geoblokowanie (1)pobranie (1)właściwość sądu (1)klasyfikacja nicejska (1)operator usług kluczowych (1)dyrektywa 2011/77/UE (1)screening (1)baza EBD (1)Coditel no. 1. (1)stosowne wynagrodzenie (1)jurysdykcja (1)startup (1)Royal Wedding (1)sprzedaż serwisu (1)usługi dotyczące opakowań z cudzym znakiem (1)ambush marketing (1)domena publiczna (1)non disclosure agreement (1)EUIPO (1)Murphy (1)Creative Commons (1)Coty Germany C-360/12 (1)odbiorniki RTV w pokojach hotelowych (1)ochrona prywatności (1)prawo właściwe (1)prawa do fotografii produktów (1)czytnik (1)YouTube (1)monitoring internetu (1)transmisja (1)Pez Hejduk (C-441/13) (1)ochrona opisów produktów (1)kwalifikowany podpis elektroniczny (1)alternatywne metody rozstrzygania sporów (1)Unijne rozporządzenie nr 2015/2424 (1)sunrise period (1)podatki (1)statystyka (1)social media (1)zasady etyki (1)synchronizacja (1)korzystanie z utworów w postępowaniach sądowych (1)certyfikat (1)unijny znak towarowy (1)usługi płatnicze (1)ETIAS (1)plagiat jawny (1)ethereum (1)loterie (1)podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem (1)wiarygodne zawiadomienie (1)sieci peer-to-peer (1)atak hakerski (1)UKE (1)egzemplarz (1)Procurement Explorer (1)Dostawcy treści online (1)fan page (1)bring your own device (1)prawo odstąpienia (1)ACTA (1)artystyczne wykonanie (1)samochody autonomiczne (1)cross-border portability (1)MS Word (1)tłumaczenie (1)Proseed (1)nowa ustawa (1)usługi cyfrowe (1)prawa artystów wykonawców (1)artificial intelligence (1)eksport danych (1)Deutsche Grammophon (1)domena krajowa (1)partnerstwo innowacyjne (1)korzystanie z dzieła w domenie publicznej (1)e-discovery (1)Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (1)QC Leisure (1)Pinckney C-170/12 (1)
więcej...
Poznaj inne nasze serwisy

Blog W ramach regulacji
Blog EuroZamowienia.pl
Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Akceptuję