W dniu 10 stycznia 2017 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Nakłada ona szereg obowiązków informacyjnych na przedsiębiorców, którzy zdecydują się uczestniczyć w pozasądowym systemie rozwiązywania sporów z konsumentami. Obowiązki takie dotyczą zarówno sklepów stacjonarnych, jak i sklepów internetowych.
Współautorką artykułu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
Wybrane linki dotyczące prawa własności intelektualnej i technologii opublikowane w styczniu 2016 r. z krótkim autorskim komentarzem. Więcej informacji nt. tego cyklu oraz linki do bezpośrednich źródeł tego wyboru w pierwszym wpisie.
Unia Europejska tworzy internetową platformę ODR, czyli platformę elektroniczną umożliwiającą zgłoszenie sprawy podmiotowi ADR przez Internet i rozwiązanie sporu bez obecności stron. Platforma startuje w połowie lutego 2016 roku. Jednakże już od 9 stycznia 2016 r. należy informować klientów o możliwości rozwiązywania sporów drogą elektroniczną za pomocą unijnej platformy.
Współautorką artykułu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
Prawo odstąpienia od umowy zawartej w okolicznościach nietypowych, czyli np. przez Internet, umożliwia konsumentowi wycofanie się z niej bez podawania jakichkolwiek przyczyn („cooling off period”). Może to zrobić także wtedy, gdy otrzymał towar pełnowartościowy, ale po prostu się rozmyślił. Przedsiębiorca nie może natomiast uregulować prawa odstąpienia od umowy w sposób mniej korzystny dla konsumenta niż to wynika z przepisów prawa.
Współautorką artykułu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
Autorką tego wpisu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska.
Zachęcam do lektury październikowego Legal Alertu, w którym starałam się krótko podsumować najważniejsze zmiany wynikające z projektu ustawy o prawach konsumentów. Dla przypomnienia, ustawa wdrażająca do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy 2011/83 musi zostać przyjęta do 13 grudnia br., a wejść w życie najpóźniej z dniem 13 czerwca 2014 r. Przedsiębiorców, zwłaszcza tych prowadzących działalność z wykorzystaniem internetowego kanału sprzedaży, czeka wiele zmian w zakresie regulaminów, procedur i treści stron internetowych, a także umów z podwykonawcami i kontrahentami, dlatego jak najszybciej powinni oni zapoznać się z projektem ustawy, aby na czas dostosować się do nowych wymogów.
Autorką tego artykułu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska.
Niby błahe zmiany w prawie ochrony konsumenta mają zasadnicze przełożenie na obowiązki przedsiębiorców, a właściwie determinują zasady ich działalności. Aby nie dać się zaskoczyć konieczne jest właściwe przygotowanie. Najnowsze zmiany przewiduje projekt ustawy z 20 września 2013 r. o prawach konsumentów. Takie wnioski płyną z konferencji „Handel internetowy w Polsce i UE po implementacji postanowień nowej dyrektywy ws. praw konsumentów oraz regulacji ADR i ODR”, która odbyła się 4 października 2013 r. w siedzibie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Autorem tego wpisu jest Wiktor Rainka.
Nadszedł czas na zapowiadaną analizę klauzul dotyczących zmiany regulaminu, które zostały wpisane do rejestru prowadzonego przez UOKiK.
Autorem tego wpisu jest Wiktor Rainka.
Powyższe pytanie tylko pozornie jest proste, a odpowiedź na nie pozornie oczywista. Na rynku dostępnych jest coraz więcej usług on-line, usługodawcy rozszerzają działalność wyposażając prowadzone przez siebie serwisy w nowe funkcjonalności, co wymusza wprowadzanie zmian do regulaminów stron internetowych. Równocześnie, nawet pobieżne przejrzenie rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Prezesa UOKiK pozwala na wykrycie wielu przykładów postanowień regulaminów dotyczących możliwości ich zmiany, których legalność została zakwestionowana. Warto więc zadać pytanie: czy ustawodawca zapewnia możliwość wprowadzania zmian w raz ogłoszonym regulaminie oraz jaki jest zakres swobody we wprowadzaniu tych zmian?
Zapraszam do lektury mojego artykułu, który ukazał się w wydanym dzisiaj 17 numerze magazynu Proseed w dziale Prawo.
Autorką tego artykułu jest Aleksandra Kunkiel-Kryńska, prawnik w kancelarii Wierzbowski Eversheds.
Pisaliśmy niedawno o założeniach projektu rozporządzenia z dnia 11 października 2011 r. w sprawie wspólnego europejskiego prawa sprzedaży (tzw. „Niebieski przycisk”, „Instrument Opcjonalny”). Akcja propagandowa rozporządzenia trwa. Dnia 9-10 listopada miała miejsce w Warszawie międzynarodowa konferencja, która została zatytułowana przez organizatorów (w tym polską Prezydencję oraz Komisję Europejską) „Europejskie Prawo Kontraktowe – znoszenie barier rynku wewnętrznego dla wzrostu”. Mieliśmy przyjemność w niej uczestniczyć.
Zwięźle i praktycznie o nowych technologiach oraz prawie własności intelektualnej i jego zastosowaniu w sieci.
BLOG ARCHIWALNY