Zapraszam do lektury artykułu pt. Wybór prawa jako klauzula abuzywna w umowach konsumenckich zawieranych przez Internet", którego mam przyjemność być współautorką. Materiał opublikowany został w trzecim numerze iKAR 2016 (Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny). Wydanie poświęcone było problematyce ochrony konsumentów.
Współautorką artykułu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
Jak wspominaliśmy już w poprzednich wpisach, wkrótce czekają nas istotne zmiany w zakresie prawa ochrony konsumentów, które istotnie wpłyną m.in. na działalność sklepów internetowych. Jak słusznie zauważyła jedna z naszych czytelniczek, jakoś niewiele się mówi w mediach na ten temat. Postanowiliśmy zatem aktywniej włączyć się w rozwój dyskusji publicznej, czego efektem jest artykuł „Prawo unijne wymusi zmiany u sprzedawców internetowych”, który napisałem wspólnie z Aleksandrą Kunkiel-Kryńską, a który ukazał się w dzisiejszej Rzeczpospolitej.
Zachęcamy wszystkich do lektury oraz do samodzielnej analizy projektów nowelizacji. Nowelizacji, która obejmie, co ważne, a co wciąż nie doczekało się wystarczającego zainteresowania mediów, także przepisy kodeksu cywilnego w zakresie ostatnim raz zmienianym w roku 1996. Wygląda zatem na to, że wszyscy prawnicy, którzy skończyli studia ponad 17 lat temu, będą musieli obowiązkowo zaktualizować swoją wiedzę.
Autorem tego wpisu jest Tomasz Zalewski
Autorką tego wpisu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska.
Zachęcam do lektury październikowego Legal Alertu, w którym starałam się krótko podsumować najważniejsze zmiany wynikające z projektu ustawy o prawach konsumentów. Dla przypomnienia, ustawa wdrażająca do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy 2011/83 musi zostać przyjęta do 13 grudnia br., a wejść w życie najpóźniej z dniem 13 czerwca 2014 r. Przedsiębiorców, zwłaszcza tych prowadzących działalność z wykorzystaniem internetowego kanału sprzedaży, czeka wiele zmian w zakresie regulaminów, procedur i treści stron internetowych, a także umów z podwykonawcami i kontrahentami, dlatego jak najszybciej powinni oni zapoznać się z projektem ustawy, aby na czas dostosować się do nowych wymogów.
Autorką tego artykułu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska.
Niby błahe zmiany w prawie ochrony konsumenta mają zasadnicze przełożenie na obowiązki przedsiębiorców, a właściwie determinują zasady ich działalności. Aby nie dać się zaskoczyć konieczne jest właściwe przygotowanie. Najnowsze zmiany przewiduje projekt ustawy z 20 września 2013 r. o prawach konsumentów. Takie wnioski płyną z konferencji „Handel internetowy w Polsce i UE po implementacji postanowień nowej dyrektywy ws. praw konsumentów oraz regulacji ADR i ODR”, która odbyła się 4 października 2013 r. w siedzibie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Autorem tego wpisu jest Wiktor Rainka.
Nadszedł czas na zapowiadaną analizę klauzul dotyczących zmiany regulaminu, które zostały wpisane do rejestru prowadzonego przez UOKiK.
Autorem tego wpisu jest Wiktor Rainka.
Powyższe pytanie tylko pozornie jest proste, a odpowiedź na nie pozornie oczywista. Na rynku dostępnych jest coraz więcej usług on-line, usługodawcy rozszerzają działalność wyposażając prowadzone przez siebie serwisy w nowe funkcjonalności, co wymusza wprowadzanie zmian do regulaminów stron internetowych. Równocześnie, nawet pobieżne przejrzenie rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Prezesa UOKiK pozwala na wykrycie wielu przykładów postanowień regulaminów dotyczących możliwości ich zmiany, których legalność została zakwestionowana. Warto więc zadać pytanie: czy ustawodawca zapewnia możliwość wprowadzania zmian w raz ogłoszonym regulaminie oraz jaki jest zakres swobody we wprowadzaniu tych zmian?
Zachęcam do lektury mojego artykułu, który ukazał się w specjalnym wydaniu magazynu Proseed e-commerce (3/2012) w dziale Prawo.
Przepisy dotyczące klauzul niedozwolonych obowiązują już ponad dziesięć lat. W tym czasie rejestr tych klauzul przekroczył 2400 pozycji, parę osób uznało walkę z klauzulami niedozwolonymi za dobry sposób na biznes, ale fakt, co można zawrzeć w umowie z konsumentem, nie przebił się do szerszej świadomości społecznej. Dowodem na to jest lipcowa „inicjatywa” rodem z Tarnowa – kilka osób działając przez prawnika postanowiło sprawdzić regulaminy polskich sklepów internetowych i wyciągnęło z tego odpowiednie wnioski. Sprawa podobno może dotyczyć nawet 2600 podmiotów. Więcej informacji na ten temat w publikacji w serwisie ekomercyjnie.pl.
Zwięźle i praktycznie o nowych technologiach oraz prawie własności intelektualnej i jego zastosowaniu w sieci.
BLOG ARCHIWALNY