Od 25 grudnia 2014 r. obowiązują znowelizowane przepisy o e-handlu. W związku z tym zachęcam do lektury krótkiego artykułu z Dziennika Gazety Prawnej na temat najważniejszych zmian: Przejrzystość w e-handlu to podstawa udanych zakupów.
Zapraszam do lektury artykułu, który ukazał się 7 października w sekcji Analizy i Opinie w dzienniku Rzeczpospolita. Jego współautorem jest radca prawny Jakub Lewandowski, który podobnie jak ja jest także ekspertem PIIiT. W tekście rozważamy kwestię podstaw prawnych do rozszerzenia katalogu urządzeń, od których pobierane są opłaty reprograficzne o tablety i smartfony w kontekście planowanej nowelizacji rozporządzenia Ministra Kultury w sprawie tzw. opłat reprograficznych.
Autorem wpisu jest Tomasz Zalewski
Zapraszam do lektury artykułu "Legislacja zatoczyła koło. Rękojmia wraca do kodeksu" z dzisiejszego Dziennika Gazety Prawnej, w którym - wspólnie z mec. Henrykiem Romańczukiem - analizujemy najważniejsze zmiany wynikające z ustawy o prawach konsumenta oraz nowelizacji kodeksu cywilnego.
Zachęcamy do lektury mojego artykułu "Jednakowe bezpieczeństwo dla kupujących", który ukazał się 8 maja 2014 r. w Rzeczpospolitej.
Zachęcam do lektury mojego artykułu, poświęconego procedurom przesyłania produktów, który ukazał się w Rzeczpospolitej 16 kwietnia 2014 r.
Wspominaliśmy już o wątpliwościach jakie mają nawet prawnicy gdy chodzi o dozwolony użytek. Zagadnienie jest cały czas aktualne, zwłaszcza w kontekście ostatniej opinii rzecznika generalnego Trybunału Sprawiedliwości UE. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule "Absurd w prawie autorskim: Wkrótce internetowym piratem zostaniesz przez przypadek?", który ukazał się dzisiejszym wydaniu Dziennika Gazety Prawnej.
Autorem wpisu jest Paweł Lipski
Jak wspominaliśmy już w poprzednich wpisach, wkrótce czekają nas istotne zmiany w zakresie prawa ochrony konsumentów, które istotnie wpłyną m.in. na działalność sklepów internetowych. Jak słusznie zauważyła jedna z naszych czytelniczek, jakoś niewiele się mówi w mediach na ten temat. Postanowiliśmy zatem aktywniej włączyć się w rozwój dyskusji publicznej, czego efektem jest artykuł „Prawo unijne wymusi zmiany u sprzedawców internetowych”, który napisałem wspólnie z Aleksandrą Kunkiel-Kryńską, a który ukazał się w dzisiejszej Rzeczpospolitej.
Zachęcamy wszystkich do lektury oraz do samodzielnej analizy projektów nowelizacji. Nowelizacji, która obejmie, co ważne, a co wciąż nie doczekało się wystarczającego zainteresowania mediów, także przepisy kodeksu cywilnego w zakresie ostatnim raz zmienianym w roku 1996. Wygląda zatem na to, że wszyscy prawnicy, którzy skończyli studia ponad 17 lat temu, będą musieli obowiązkowo zaktualizować swoją wiedzę.
Autorem tego wpisu jest Tomasz Zalewski
Czy nigdy nikomu nie zdarzyło się skorzystać z prywatnego urządzenia typu tablet lub smarfon do realizacji zadań służbowych? Wystarczy, że trzeba przeredagować pilnie dokument, a pod ręką oprócz służbowego Blackberry jest tylko prywatny tablet... I podobnie, a częściej – na dużo większą skalę, prywatny sprzęt bywa wykorzystywany przez wysokiej klasy specjalistów w konkretnych branżach, jak i przez pracowników mniejszych firm, którym pracodawca nie jest w stanie od razu zapewnić sprzętu najwyższej jakości na wyłączność.
Chociaż uzyskanie zamówienia publicznego nie należy może do najłatwiejszych metod pozyskania klienta, warto bliżej przyjrzeć się publicznym procedurom przetargowym. Z moich doświadczeń wynika, że zwłaszcza w branżach IT i pokrewnych, mniejsze firmy oferują nie tylko bardziej innowacyjne rozwiązania, ale także dużo korzystniejsze warunki cenowe, które dla nich samych nadal są bardzo opłacalne. Zamówienia publiczne to często trampolina do sukcesu dla takich firm ze względu na możliwość wzięcia udziału w projektach o dużej skali, nieosiągalnych w inny sposób. Biorąc dodatkowo pod uwagę gwarancję płatności (instytucja zamawiająca, żeby w ogóle organizować przetarg, musi mieć zabezpieczoną kwotę na realizację zamówienia), taki klient to niemalże skarb w dzisiejszych czasach. W kwietniowym numerze magazynu Proseed ukazał się materiał, który przygotowałem wspólnie z Aleksandrą Kunkiel-Kryńską, który miał na celu zachęcić do rozpoczęcia przygody z przetargami publicznymi tych, którzy albo nic nie wiedzą o zamówieniach publicznych albo tematyka ta kojarzy im się wyłącznie z formalizmem i problemami. Może i na tych łamach zainteresuje kogoś. Zainteresowanych pogłębieniem tematu zamówień publicznych zachęcam do odwiedzenia naszego bloga EuroZamowienia, poświęconego w całości tej tematyce. Autorem tego wpisu jest Tomasz Zalewski
Doświadczeni przedsiębiorcy wiedzą, że każdy projekt biznesowy powinien być oceniony pod kątem podatkowym. Cóż bowiem z innowacyjnej koncepcji prowadzenia biznesu lub dokonania restrukturyzacji, jeśli potencjalne korzyści zostaną pochłonięte przez podatki lub koszty związane z rozliczeniami podatkowymi? Przecież na koniec dnia biznes ocenia się po jego rentowności, na którą wpływa bezpośrednio wysokość obciążeń podatkowych. Dobrym przykładem tego, jak podatki wpływają na sposób prowadzenia działalności, jest reklama na stronach internetowych. Szczególnie sieci reklamowe dobrze wiedzą, że wybór właściwego modelu współpracy z tzw. wydawcami (właścicielami stron) to nie tylko kwestia doboru formalnie prawidłowego modelu prawnego – to także np. kwestia konieczności (lub jej braku) zapłacenia zaliczek na podatek dochodowy za wydawcę oraz dostarczenia mu PIT-11, co może stanowić znaczny koszt przy odpowiedniej skali działania, oraz kwestia optymalnego dla wydawców sposobu opodatkowania przychodów.
Zapraszam do lektury artykułu „Przychód z reklamy na stronie internetowej – jaki podatek?” autorstwa Małgorzaty Sajkiewicz i Piotra Szybki z zespołu doradztwa podatkowego naszej kancelarii. Artykuł ukazał się oryginalnie w marcowym numerze Proseed. Autorem tego wpisu jest Tomasz Zalewski
Zwięźle i praktycznie o nowych technologiach oraz prawie własności intelektualnej i jego zastosowaniu w sieci.
BLOG ARCHIWALNY