W dniu 10 stycznia 2017 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Nakłada ona szereg obowiązków informacyjnych na przedsiębiorców, którzy zdecydują się uczestniczyć w pozasądowym systemie rozwiązywania sporów z konsumentami. Obowiązki takie dotyczą zarówno sklepów stacjonarnych, jak i sklepów internetowych.
Współautorką artykułu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
Zapraszam do lektury artykułu pt. Wybór prawa jako klauzula abuzywna w umowach konsumenckich zawieranych przez Internet", którego mam przyjemność być współautorką. Materiał opublikowany został w trzecim numerze iKAR 2016 (Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny). Wydanie poświęcone było problematyce ochrony konsumentów.
Współautorką artykułu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
W przypadku skorzystania przez konsumenta z prawa odstąpienia od umowy, ma on obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, a do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem. Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy.
Autorami tego wpisu są Wiktor Rainka, Arwid Mednis i Karolina Gałęzowska
Od kilku miesięcy marketerzy zastanawiają się, jak zmiany prawa telekomunikacyjnego wpłyną na ich działalność. Ich głównym zmartwieniem jest to czy będą mogli dalej wykorzystywać swoje bazy danych, czy będzie to wymagać spełnienia dodatkowych formalności. W tym wpisie przedstawiamy jak rozumiemy nowelizację i jak, w naszej ocenie, powinna być stosowana w praktyce.
Nie ulega wątpliwości, że nowe przepisy – zanim wejdą w życie – muszą przebić się do świadomości uczestników rynku, a temu służą wszelkie kampanie informacyjno-edukacyjne – szczególnie wartościowe, gdy stanowią wymianę poglądów tych osób, które tworzą i popierają nowe regulacje. Nie inaczej jest z nową ustawą o prawach konsumenta, która wejdzie w życie 25 grudnia 2014 r. Ustawa ta jest instrumentem implementującym dyrektywę unijną 2011/83 w sprawie praw konsumentów. W ostatnich dniach mieliśmy okazję i przyjemność aktywnie uczestniczyć w dwóch ważnych wydarzeniach związanych zarówno z dyrektywą, jak i ustawą. Takie połączenie tematyki unijno – krajowej było okazją do spojrzenia na nadchodzące zmiany w szerszej perspektywie.
Prace nad ustawą o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r., komentowaną przez nas na blogu, dobiegły końca - została ona podpisana przez Prezydenta 17 czerwca 2014 r. i ogłoszona 24 czerwca 2014 r. (Dz. U. 2014, poz. 827). Zgodnie z art. 55 ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia tj. 25 grudnia 2014 r., czyli w trakcie Świąt Bożego Narodzenia.
Jak wspominaliśmy już w poprzednich wpisach, wkrótce czekają nas istotne zmiany w zakresie prawa ochrony konsumentów, które istotnie wpłyną m.in. na działalność sklepów internetowych. Jak słusznie zauważyła jedna z naszych czytelniczek, jakoś niewiele się mówi w mediach na ten temat. Postanowiliśmy zatem aktywniej włączyć się w rozwój dyskusji publicznej, czego efektem jest artykuł „Prawo unijne wymusi zmiany u sprzedawców internetowych”, który napisałem wspólnie z Aleksandrą Kunkiel-Kryńską, a który ukazał się w dzisiejszej Rzeczpospolitej.
Zachęcamy wszystkich do lektury oraz do samodzielnej analizy projektów nowelizacji. Nowelizacji, która obejmie, co ważne, a co wciąż nie doczekało się wystarczającego zainteresowania mediów, także przepisy kodeksu cywilnego w zakresie ostatnim raz zmienianym w roku 1996. Wygląda zatem na to, że wszyscy prawnicy, którzy skończyli studia ponad 17 lat temu, będą musieli obowiązkowo zaktualizować swoją wiedzę.
Autorem tego wpisu jest Tomasz Zalewski
Autorką tego wpisu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska.
Zachęcam do lektury październikowego Legal Alertu, w którym starałam się krótko podsumować najważniejsze zmiany wynikające z projektu ustawy o prawach konsumentów. Dla przypomnienia, ustawa wdrażająca do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy 2011/83 musi zostać przyjęta do 13 grudnia br., a wejść w życie najpóźniej z dniem 13 czerwca 2014 r. Przedsiębiorców, zwłaszcza tych prowadzących działalność z wykorzystaniem internetowego kanału sprzedaży, czeka wiele zmian w zakresie regulaminów, procedur i treści stron internetowych, a także umów z podwykonawcami i kontrahentami, dlatego jak najszybciej powinni oni zapoznać się z projektem ustawy, aby na czas dostosować się do nowych wymogów.
Autorką tego artykułu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska.
Niby błahe zmiany w prawie ochrony konsumenta mają zasadnicze przełożenie na obowiązki przedsiębiorców, a właściwie determinują zasady ich działalności. Aby nie dać się zaskoczyć konieczne jest właściwe przygotowanie. Najnowsze zmiany przewiduje projekt ustawy z 20 września 2013 r. o prawach konsumentów. Takie wnioski płyną z konferencji „Handel internetowy w Polsce i UE po implementacji postanowień nowej dyrektywy ws. praw konsumentów oraz regulacji ADR i ODR”, która odbyła się 4 października 2013 r. w siedzibie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Autorem tego wpisu jest Wiktor Rainka.
Nadszedł czas na zapowiadaną analizę klauzul dotyczących zmiany regulaminu, które zostały wpisane do rejestru prowadzonego przez UOKiK.
Zwięźle i praktycznie o nowych technologiach oraz prawie własności intelektualnej i jego zastosowaniu w sieci.
BLOG ARCHIWALNY