2014-10-17
O tym jak nowa ustawa o prawach konsumenta musi przebić się do świadomości uczestników rynku

Nie ulega wątpliwości, że nowe przepisy – zanim wejdą w życie – muszą przebić się do świadomości uczestników rynku, a temu służą wszelkie kampanie informacyjno-edukacyjne – szczególnie wartościowe, gdy stanowią wymianę poglądów tych osób, które tworzą i popierają nowe regulacje. Nie inaczej jest z nową ustawą o prawach konsumenta, która wejdzie w życie 25 grudnia 2014 r. Ustawa ta jest instrumentem implementującym dyrektywę unijną 2011/83 w sprawie praw konsumentów. W ostatnich dniach mieliśmy okazję i przyjemność aktywnie uczestniczyć w dwóch ważnych wydarzeniach związanych zarówno z dyrektywą, jak i ustawą. Takie połączenie tematyki unijno – krajowej było okazją do spojrzenia na nadchodzące zmiany w szerszej perspektywie.

3 października 2014 r. braliśmy udział w spotkaniu zorganizowanym w siedzibie Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce z Martine Reicherts, komisarz ds. sprawiedliwości, praw podstawowych i obywatelstwa. Spotkanie z Komisarzem jest zawsze ważnym wydarzeniem, niemniej jednak to było impulsem otwierającym kampanię informacyjną, promującą nowe regulacje. Komisarz poinformowała, że właśnie od 3 października startuje w Polsce kampania informacyjna, przedstawiająca prawa konsumentów zawarte w dyrektywie. Pięć kluczowych przekazów tej kampanii to prawa do:

  • zwrotu towaru zakupionego przez Internet w terminie 14 dni od zakupu
  • zgodniej z prawdą reklamy
  • wymiany lub naprawy uszkodzonego towaru
  • zawarcia umowy bez obciążających klauzul
  • bezpłatnej pomocy ze strony Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK).

Podczas spotkania silnie akcentowano, że nowe regulacje to nie tylko ochrona konsumenta, ale pewien kompromis umożliwiający ułatwienie dokonywania zakupów online w Polsce oraz Unii Europejskiej. Dorota Karczewska, Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK) obecna na spotkaniu, dodała jednak, że ustawa będzie interpretowana prokonsumencko i przedsiębiorcy powinni brać to pod uwagę przygotowując zmiany w procesach sprzedaży i dokumentacji. Co do zasady UOKIK nie jest instytucją, która jako pierwsza stoi na straży przestrzegania ustawy, jednakże w niektórych przypadkach będzie reagować niezwłocznie np. w sytuacji wprowadzania konsumentów w błąd. W pytaniach zadawanych przez przedsiębiorców pojawiały się przede wszystkim wątpliwości odnośnie rozumienia przez nich nowych przepisów oraz poprawnego wdrożenia nowych regulacji. Na tego typu pytania prelegenci odpowiadali, że w razie wątpliwości, przedsiębiorca powinien myśleć „prokonsumencko”.

Z kolei 10 października 2014 r. mieliśmy okazję brać udział w konferencji „Handel online w Polsce i UE w perspektywie nowej ustawy o prawach konsumenta” zorganizowanej przez Europejskie Centrum Konsumenckie. Organizatorzy poprosili nas o omówienie mniej dostrzeganego, a równie istotnego aspektu nowej ustawy, a mianowicie kwestii związanych z nowelizacją Kodeksu cywilnego w zakresie umowy sprzedaży. Temat wystąpienia celowo skonstruowany był nieco przewrotnie, bo odpowiedź na pytanie „Kto będzie mógł skorzystać z dobrodziejstw nowych przepisów?”, wcale nie jest tak oczywista, zwłaszcza że zmiany nie są rewolucyjne, ale w dużej mierze przywracają stan prawny, jaki istniał przed wdrożeniem dyrektywy 1999/44 o sprzedaży konsumenckiej. To właśnie wspomniana dyrektywa doprowadziła do rozbicia” systemu prawa w zakresie umowy sprzedaży, polegającego na regulacji obrotu B2B w Kodeksie cywilnym, natomiast obrotu B2C w ustawie szczególnej o sprzedaży konsumenckiej. W Kodeksie cywilnym wiodącą instytucją jest rękojmia za wady, natomiast w ustawie niezgodność towaru z umową. Ale już wkrótce to się zmieni, ponieważ jak komentowałam na łamach Dziennika Gazety Prawnej, wspólnie z mec. Henrykiem Romańczukiem, legislacja zatoczyła koło, i już 25 grudnia 2014 r. rękojmia dla konsumentów „wraca” do Kodeksu cywilnego.




Dodaj komentarz
Nick/Pseudonim
E-mail (ukryty)
WWW
Treść
Subskrybuj

Powiadamiaj mnie o nowych komentarzach do tego artykułu
E-mail (ukryty)


Dzieje się

Mamy przyjemność być patronem ogólnopolskiego konkursu "IP Challenge", mającego na celu wyłonienie studentów o największej wiedzy z zakresu prawa własności intelektualnej.

Więcej o konkursie »

Bądź na bieżąco

Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. 


O serwisie

Zwięźle i praktycznie o nowych technologiach oraz prawie własności intelektualnej i jego zastosowaniu w sieci.

O autorach
Prawo konsumenckie
Ostatnie komentarze
Notariusz Szamotuły komentuje Aplikacja i strona to nie wszystko
Pomoc prawna komentuje Aplikacja i strona to nie wszystko
Archiwum
2018
Tagi
prawo autorskie (32)e-commerce (20)Internet (18)artykuły prasowe (18)Nowe prawo konsumenckie (17)
naruszenie prawa w internecie (14)orzecznictwo TSUE (13)konsumenci (13)cloud computing (12)e-sklep (11)znaki towarowe (11)regulaminy (11)e-handel (11)opłaty reprograficzne (11)sklep internetowy (11)dane osobowe (10)licencje (10)Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (10)orzecznictwo sądów polskich (10)numer IP (10)e-sprzedaż (9)klauzule abuzywne (8)sprzedaż w internecie (8)handel elektroniczny (8)webinarium (8)własność intelektualna (8)copyright levies (7)prawo europejskie (7)udostępnianie danych osobowych (7)informatyka śledcza (7)bezpieczeństwo danych (7)identyfikacja po numerze IP (7)linkowanie (7)opłaty od urządzeń i czystych nośników (7)TSUE (6)oprogramowanie (6)odpowiedzialność host provider'ów (6)identyfikacja sprawcy w internecie (6)Znalezione Polubione (6)hosting provider (6)sprawy sądowe (6)dyrektywy (6)licencja (6)utwory (6)orzeczenia (5)spory konsumenckie (5)dozwolony użytek (5)embedding (5)platforma ODR (5)kopia (5)embeding (5)prawnicy (5)prawo konsumenckie (5)umowy prawnoautorskie (5)forum internetowe (5)service provider (5)dowody (5)poufność (5)zamówienia publiczne (4)sprzedaż (4)utwór (4)blockchain (4)embed (4)usługi świadczone drogą elektroniczną (4)umowy prawno-autorskie (4)linking (4)autorskie prawa majątkowe (4)wyczerpanie prawa (4)retencja danych (4)wyszukiwarka (4)nowe technologie (4)użytek prywatny (4)prawa pokrewne (4)chmura (4)reklama (4)rozpowszechnianie (4)dane (4)telekomunikacja (4)program komputerowy (4)copyrights (4)embedowanie (4)ADR (4)dokumenty elektroniczne (4)bazy danych (4)technologie (3)domeny (3)art. 14 uśude (3)monitorowanie użytkowników (3)baza danych (3)ryzyka cloud computing (3)Usedsoft (3)inwigilacja w sieci (3)sprzedaż programu (3)link (3)treści (3)bitcoin (3)ochrona baz danych (3)ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (3)utwory przyszłe (3)EuroZamowienia.pl (3)monitorowanie treści (3)hosting (3)Oracle (3)umowy o przeniesienie praw autorskich (3)dyrektywa 2001/29 (2)cookies (2)Svensson (2)organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (2)nadania (2)dyrektywa w sprawie ochrony programów komputerowych (2)FinTech (2)dystrybucja (2)audyt oprogramowania (2)cloud computing dla prawników (2)administrator forum internetowego (2)ukierunkowane (2)udostępnianie utworu (2)metawyszukiwarka (2)reklamacje (2)właściwości pliku (2)blog (2)sklepy internetowe (2)dyrektywa o handlu elektronicznym (2)przeniesienie autorskich praw majątkowych (2)NDA (2)naruszenia praw autorskich (2)Chambers & Partners (2)Uber (2)prawa autorskie do strony (2)Google (2)tajemnica przedsiębiorstwa (2)zakupy internetowe (2)legalny użytkownik (2)strona internetowa (2)wiarygodna wiadomość (2)koszt retencji danych (2)ukierunkowana (2)promocja (2)Facebook (2)prawa producentów fonogramów (2)metawyszukiwarki (2)licencja pudełkowa (2)varia (2)ankiety online (2)GIODO (2)SaaS (2)UOKiK (2)internet rzeczy (2)SABAM. Scarlet Extended (2)Platformy internetowe (2)umowa o zachowaniu poufności (2)aplikacje mobilne (2)spory transgraniczne (2)transmisja (1)Pez Hejduk (C-441/13) (1)YouTube (1)monitoring internetu (1)ochrona opisów produktów (1)kwalifikowany podpis elektroniczny (1)alternatywne metody rozstrzygania sporów (1)sunrise period (1)podatki (1)statystyka (1)Unijne rozporządzenie nr 2015/2424 (1)zasady etyki (1)synchronizacja (1)korzystanie z utworów w postępowaniach sądowych (1)certyfikat (1)social media (1)prawo angielskie (1)plagiat jawny (1)unijny znak towarowy (1)usługi płatnicze (1)loterie (1)podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem (1)wiarygodne zawiadomienie (1)ethereum (1)UKE (1)egzemplarz (1)Procurement Explorer (1)sieci peer-to-peer (1)fan page (1)bring your own device (1)prawo odstąpienia (1)Dostawcy treści online (1)ACTA (1)artystyczne wykonanie (1)MS Word (1)tłumaczenie (1)Proseed (1)nowa ustawa (1)samochody autonomiczne (1)cross-border portability (1)prawa artystów wykonawców (1)Deutsche Grammophon (1)domena krajowa (1)artificial intelligence (1)eksport danych (1)korzystanie z dzieła w domenie publicznej (1)e-discovery (1)partnerstwo innowacyjne (1)QC Leisure (1)Pinckney C-170/12 (1)Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (1)RODO (1)Google Reader (1)konkurs w internecie (1)zmowy przetargowe (1)mechanizm opt-out (1)public viewing (1)dyrektywa 2009/24 (1)trade secrets (1)rozporządzenia Rady (WE) nr 44/2001 (1)OHIM (1)Aula Polska (1)odtwarzanie muzyki w miejscach publicznych (1)rejestracja domen (1)prawo do nadań (1)odpowiedzialność pośredników (1)kwalifikowany certyfikat (1)nadawcy radiowi i telewizyjni (1)ICANN (1)wprowadzenie do obrotu (1)BSA (1)ograniczenia przeniesienia praw (1)plagiat ukryty (1)WIPO (1)trwały nośnik (1)ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (1)Europejski Trybunał Praw Człowieka (1)aplikacja mobilna (1)plagiat (1)wspólnotowy znak towarowy (1)operatorzy witryn indeksujących (1)gry hazardowe (1)podpis elektroniczny (1)umowy na odległość (1)druk 3D (1)smart contracts (1)adaptacje filmowe utworów (1)patent (1)serwis społecznościowy (1)koszty cloud computing (1)BYOD (1)ustawa inwigilacyjna (1)Jednolity rynek cyfrowy (1)patenty (1)pobranie (1)właściwość sądu (1)odpowiedzialność za szkody (1)geoblokowanie (1)dyrektywa 2011/77/UE (1)screening (1)klasyfikacja nicejska (1)Coditel no. 1. (1)stosowne wynagrodzenie (1)jurysdykcja (1)baza EBD (1)sprzedaż serwisu (1)usługi dotyczące opakowań z cudzym znakiem (1)ambush marketing (1)domena publiczna (1)non disclosure agreement (1)startup (1)Murphy (1)Creative Commons (1)Coty Germany C-360/12 (1)EUIPO (1)prawo właściwe (1)prawa do fotografii produktów (1)czytnik (1)odbiorniki RTV w pokojach hotelowych (1)
więcej...
Poznaj inne nasze serwisy

Blog EuroZamowienia.pl
Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrawoMówni.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl
Blog LepszaTaktyka.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Akceptuję