2014-04-11
Najtańszy zwykły sposób dostarczenia

Kontynuując omawianie projektu ustawy o prawach konsumentów warto wspomnieć o rozwiązaniach dotyczących kosztów w przypadku odstąpienia przez konsumenta od umowy, które dotychczas nie były jednoznacznie uregulowane i w praktyce sprawiały sporo trudności.

Projekt ustawy o prawach konsumentów przewiduje, że konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić w ciągu 14 dni (obecnie - 10 dni). Nie musi podawać przyczyn i wyjaśniać, dlaczego wycofuje się z transakcji. Mimo, że zasadą jest prawo odstąpienia bez ponoszenia kosztów przez klienta, to od tej zasady są ważne wyjątki.

Koszty dostarczenia (wysyłki) od przedsiębiorcy do konsumenta
Zgodnie z art. 32 projektu ustawy zasadą jest, że w przypadku odstąpienia przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności - czyli nie tylko cenę zapłaconą za towar, ale i koszt jego dostarczenia, często nazywane po prostu kosztami wysyłki. Reguła taka – choć nie ujęta bezpośrednio w przepisach - wynikała już wcześniej z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE (C-511/08). Jednak i tak wiele postanowień obarczających konsumenta kosztami dostarczenia funkcjonowało w praktyce i było kwestionowane przez UOKIK (np. „Wszelkie koszty związane z odstąpieniem od umowy, a w szczególności koszty przesyłki ponosi klient” – Rejestr Klauzul Niedozwolonych, numer wpisu 4369). Projektowany art. 33 wprowadza kolejne rozwiązanie precyzujące obecną sytuację, a mianowicie:

„Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów”

Co to oznacza? Jeśli przedsiębiorca oferuje wysyłkę:

  1. pocztą
  2. kurierem X
  3. kurierem Y (oraz wszelkie inne bardzie rozbudowane opcje),

to w razie odstąpienia, zwraca tylko za najtańszą wysyłkę. Najczęściej będzie to zwrot opłaty za zwykłą przesyłkę pocztową. Oznacza to, że jeśli konsument wybrał ponadstandardowo „kuriera express”, a mógł wybrać najtańszą przesyłkę pocztową (o ile jest najtańsza), to dodatkowe koszty, które poniósł nie zostaną mu zwrócone.

W praktyce nie musi to jednak być proste. Niektórzy przedsiębiorcy oferują tzw. odbiór własny w swojej siedzibie, a niektórzy odbiór w tzw. paczkomatach – pewna opłata jest w takim przypadku pobierana. Przepisy mówi o „najtańszym zwykłym sposobie dostarczenia” – czyli chyba jednak odbioru własnego nie należy „przyrównywać” do dostawy pod wskazany adres Pytanie jednak pozostaje, czy dostarczenie do paczkomatu (o ile jest oferowane) można uznać za „najtańszy zwykły sposób”? Wstępnie wydaje się, że nie, gdyż nie dla każdego konsumenta będzie to opcja dogodna, którą wybrałby niezależnie od kosztów.

Koszty zwrotu (wysyłki) od konsumenta do przedsiębiorcy
Po odstąpieniu konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.

W takim przypadku pojawiają się kolejne koszty, jakie mogą „obciążyć” konsumenta, a „odciążyć” przedsiębiorcę. Są to koszty zwrotu rzeczy od konsumenta do przedsiębiorcy, czyli koszty odesłania towaru po odstąpieniu. Projektowany art. 34 ust. 2 stanowi, że:

„Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu towaru, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował o konieczności poniesienia tych kosztów”.

Zasadą ma być, że konsument płaci tylko za odesłanie towaru po odstąpieniu, ale musi być o tym uprzednio poinformowany przez przedsiębiorcę. Obowiązek informowania o kosztach zwrotu w przypadku odstąpienia wynika z katalogu obowiązków informacyjnych (obecnie 21) – co więcej, informacja taka musi być zakomunikowana konsumentowi „w sposób jasny i zrozumiały”. Jeżeli przedsiębiorca o tym nie poinformuje, musi się liczyć z tym, że powinien zwrócić konsumentowi też koszty odesłania po odstąpieniu.

Podsumowując, jeśli przedsiębiorca, który prowadzi sklep internetowy umieścił w swoim modelu sprzedaży kilka rodzajów przesyłek (w tym pocztę), a także informuje konsumentów przed złożeniem zamówienia o tym, że w przypadku odstąpienia muszą zapłacić za jego odesłanie, to w przypadku odstąpienia będzie musiał zwrócić cenę towaru oraz równowartość najtańszego sposobu dostarczenia do konsumenta.


Komentarze
hans: Co znaczy opcja niedogodna-ustawa nie definiuje jej, dla niektórych niedogodnością może być oddział pocztowy w promieniu 20km, do którego musi pojechać po paczkę, albo oczekiwanie na kuriera w godzinach pracy. Dostawa to przemieszczenie z punktu A do B w usłudze powszechnej, czyli obejmującej zakresem całą Polskę- i zarówno poczta, kurierzy, czy paczkomaty spełniają te definicję.
2015-01-18

Aleksandra Kunkiel-Kryńska: Dziękujemy za komentarz. Sprawa paczkomatów jako "sposobu dostarczenia" nie jest jednoznaczna. Pojawia się kwestia, dostawy pod wskazany przez konsumenta adres. Może pojawić się np. taka sytuacja, że najbliższy paczkomat jest w znacznej odległości od miejsca zamieszkania konsumenta. Pojawia się też wątpliwość, czy nie jest to już odbiór osobisty, który nie powinien być brany pod uwagę jako sposób dostarczenia rzeczy w rozumieniu art. 33 ustawy o prawach konsumenta.
2015-02-20




Dodaj komentarz
Nick/Pseudonim
WWW
Treść
Subskrybuj

Powiadamiaj mnie o nowych komentarzach do tego artykułu
E-mail (ukryty)


Dzieje się

Mamy przyjemność być patronem ogólnopolskiego konkursu "IP Challenge", mającego na celu wyłonienie studentów o największej wiedzy z zakresu prawa własności intelektualnej.

Więcej o konkursie »

Bądź na bieżąco

Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. 


O serwisie

Zwięźle i praktycznie o nowych technologiach oraz prawie własności intelektualnej i jego zastosowaniu w sieci.

O autorach
Prawo konsumenckie
Ostatnie komentarze
Notariusz Szamotuły komentuje Aplikacja i strona to nie wszystko
Archiwum
2018
Tagi
prawo autorskie (33)e-commerce (20)Internet (18)artykuły prasowe (18)Nowe prawo konsumenckie (17)
naruszenie prawa w internecie (14)orzecznictwo TSUE (13)konsumenci (13)cloud computing (12)znaki towarowe (11)regulaminy (11)e-handel (11)opłaty reprograficzne (11)sklep internetowy (11)e-sklep (11)dane osobowe (11)licencje (10)Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (10)orzecznictwo sądów polskich (10)numer IP (10)e-sprzedaż (9)webinarium (8)własność intelektualna (8)klauzule abuzywne (8)sprzedaż w internecie (8)handel elektroniczny (8)bezpieczeństwo danych (7)identyfikacja po numerze IP (7)linkowanie (7)opłaty od urządzeń i czystych nośników (7)copyright levies (7)prawo europejskie (7)udostępnianie danych osobowych (7)informatyka śledcza (7)hosting provider (6)sprawy sądowe (6)nowe technologie (6)dyrektywy (6)licencja (6)utwory (6)TSUE (6)oprogramowanie (6)odpowiedzialność host provider'ów (6)identyfikacja sprawcy w internecie (6)Znalezione Polubione (6)platforma ODR (5)kopia (5)embeding (5)prawnicy (5)prawo konsumenckie (5)umowy prawnoautorskie (5)forum internetowe (5)service provider (5)dowody (5)poufność (5)orzeczenia (5)technologie (5)spory konsumenckie (5)dozwolony użytek (5)embedding (5)retencja danych (4)wyszukiwarka (4)użytek prywatny (4)prawa pokrewne (4)chmura (4)reklama (4)rozpowszechnianie (4)ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (4)dane (4)telekomunikacja (4)program komputerowy (4)copyrights (4)embedowanie (4)ADR (4)dokumenty elektroniczne (4)bazy danych (4)zamówienia publiczne (4)sprzedaż (4)utwór (4)blockchain (4)embed (4)usługi świadczone drogą elektroniczną (4)umowy prawno-autorskie (4)linking (4)autorskie prawa majątkowe (4)wyczerpanie prawa (4)treści (3)bitcoin (3)ochrona baz danych (3)utwory przyszłe (3)EuroZamowienia.pl (3)monitorowanie treści (3)hosting (3)Oracle (3)umowy o przeniesienie praw autorskich (3)domeny (3)art. 14 uśude (3)monitorowanie użytkowników (3)baza danych (3)ryzyka cloud computing (3)Usedsoft (3)inwigilacja w sieci (3)sprzedaż programu (3)link (3)sklepy internetowe (2)RODO (2)dyrektywa o handlu elektronicznym (2)przeniesienie autorskich praw majątkowych (2)NDA (2)naruszenia praw autorskich (2)Uber (2)Chambers & Partners (2)prawa autorskie do strony (2)Google (2)tajemnica przedsiębiorstwa (2)zakupy internetowe (2)legalny użytkownik (2)strona internetowa (2)kancelaria prawna (2)LegalTech (2)wiarygodna wiadomość (2)koszt retencji danych (2)ukierunkowana (2)promocja (2)Facebook (2)prawa producentów fonogramów (2)metawyszukiwarki (2)licencja pudełkowa (2)varia (2)ankiety online (2)GIODO (2)SaaS (2)UOKiK (2)internet rzeczy (2)Platformy internetowe (2)SABAM. Scarlet Extended (2)umowa o zachowaniu poufności (2)aplikacje mobilne (2)spory transgraniczne (2)dyrektywa 2001/29 (2)usługi prawne (2)cookies (2)Svensson (2)organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (2)FinTech (2)nadania (2)dyrektywa w sprawie ochrony programów komputerowych (2)sztuczna inteligencja (2)dystrybucja (2)audyt oprogramowania (2)prawo angielskie (2)cloud computing dla prawników (2)administrator forum internetowego (2)ukierunkowane (2)udostępnianie utworu (2)metawyszukiwarka (2)reklamacje (2)właściwości pliku (2)blog (2)cyberbezpieczeństwo (1)korzystanie z dzieła w domenie publicznej (1)e-discovery (1)partnerstwo innowacyjne (1)QC Leisure (1)Pinckney C-170/12 (1)Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (1)ochrona dóbr osobistych (1)Google Reader (1)konkurs w internecie (1)zmowy przetargowe (1)mechanizm opt-out (1)public viewing (1)dyrektywa 2009/24 (1)trade secrets (1)rozporządzenia Rady (WE) nr 44/2001 (1)OHIM (1)ochrona wizerunku (1)Aula Polska (1)odtwarzanie muzyki w miejscach publicznych (1)odpowiedzialność pośredników (1)rejestracja domen (1)prawo do nadań (1)kwalifikowany certyfikat (1)nadawcy radiowi i telewizyjni (1)trwały nośnik (1)ICANN (1)wprowadzenie do obrotu (1)BSA (1)ograniczenia przeniesienia praw (1)plagiat ukryty (1)WIPO (1)ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (1)Europejski Trybunał Praw Człowieka (1)operatorzy witryn indeksujących (1)aplikacja mobilna (1)plagiat (1)wspólnotowy znak towarowy (1)smart contracts (1)gry hazardowe (1)podpis elektroniczny (1)umowy na odległość (1)druk 3D (1)serwis społecznościowy (1)adaptacje filmowe utworów (1)patent (1)Jednolity rynek cyfrowy (1)koszty cloud computing (1)BYOD (1)ustawa inwigilacyjna (1)dostawcy usług cyfrowych (1)patenty (1)geoblokowanie (1)pobranie (1)właściwość sądu (1)odpowiedzialność za szkody (1)operator usług kluczowych (1)dyrektywa 2011/77/UE (1)screening (1)klasyfikacja nicejska (1)Coditel no. 1. (1)stosowne wynagrodzenie (1)jurysdykcja (1)baza EBD (1)Royal Wedding (1)sprzedaż serwisu (1)usługi dotyczące opakowań z cudzym znakiem (1)ambush marketing (1)domena publiczna (1)non disclosure agreement (1)startup (1)Murphy (1)Creative Commons (1)Coty Germany C-360/12 (1)EUIPO (1)ochrona prywatności (1)prawo właściwe (1)prawa do fotografii produktów (1)czytnik (1)odbiorniki RTV w pokojach hotelowych (1)monitoring internetu (1)transmisja (1)Pez Hejduk (C-441/13) (1)YouTube (1)ochrona opisów produktów (1)kwalifikowany podpis elektroniczny (1)alternatywne metody rozstrzygania sporów (1)sunrise period (1)podatki (1)statystyka (1)Unijne rozporządzenie nr 2015/2424 (1)zasady etyki (1)synchronizacja (1)korzystanie z utworów w postępowaniach sądowych (1)certyfikat (1)social media (1)usługi płatnicze (1)plagiat jawny (1)unijny znak towarowy (1)ethereum (1)loterie (1)podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem (1)wiarygodne zawiadomienie (1)sieci peer-to-peer (1)UKE (1)egzemplarz (1)Procurement Explorer (1)Dostawcy treści online (1)fan page (1)bring your own device (1)prawo odstąpienia (1)ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (1)ACTA (1)artystyczne wykonanie (1)cross-border portability (1)MS Word (1)tłumaczenie (1)Proseed (1)nowa ustawa (1)samochody autonomiczne (1)usługi cyfrowe (1)prawa artystów wykonawców (1)eksport danych (1)Deutsche Grammophon (1)domena krajowa (1)artificial intelligence (1)
więcej...
Poznaj inne nasze serwisy

Blog EuroZamowienia.pl
Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrawoMówni.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl
Blog LepszaTaktyka.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Akceptuję