2011-10-16
Pierwszy krok w chmurach

Autorem artykułu jest Magdalena Orzelska-Bratkowska

Niedawna awaria systemu BlackBerry pozostawiła miliony klientów biznesowych na kilku kontynentach bez dostępu do mobilnej poczty elektronicznej, mocno komplikując im możliwości działania. Przy okazji wielu użytkowników usługi BB uświadomiło sobie, że ta usługa świadczona jest nie tylko poprzez serwery umieszczone w ich firmach i poprzez sieci operatorów komórkowych, ale, że do ich działania konieczne są również serwery osoby trzeciej – firmy RIM (producenta terminali BB) – a więc, że jest to usługa typu cloud computing.

Cloud computing jest już niewątpliwie faktem. Konsumenci dawno zaakceptowali to, że usługi, z których korzystają, są świadczone „z chmury”, bez konieczności instalowania jakiegokolwiek oprogramowania. A jeśli już coś jest instalowane, to ewentualnie aplikacja na smartfona pozwalająca na korzystanie z „chmury” w każdym miejscu i czasie.

Kto jeszcze korzysta w życiu prywatnym z poczty elektronicznej, która umożliwia sprawdzenie poczty tylko z jednego komputera? Zastąpiła je poczta typu webmail. Pokolenie obecnych nastolatków często nawet nie wie, w jaki sposób korzysta się z tradycyjnego klienta poczty elektronicznej. Facebook, Flickr i coraz to nowe usługi szybko i skutecznie zmieniają nasze przyzwyczajenia związane z posiadaniem off-linowej kopii wszystkich naszych wiadomości, zdjęć czy dokumentów. Nawet Microsoft złamał się i po paru latach ignorowania Google Docs udostępnił pakiet Office w wersji „z chmury”.

Cloud computing nie jest nowym zjawiskiem gospodarczym. Początki usług w chmurze obliczeniowej sięgają lat dziewięćdziesiątych. Cóż zatem nastąpiło takiego, że obecnie nadaje się chmurze tak duże znaczenie? Tym powodem są zróżnicowane usługi, które są świadczone za pośrednictwem internetu „z chmury” i które dla wielu firm stanowią atrakcyjną, zwłaszcza ekonomicznie, alternatywę dla tradycyjnego sposobu realizacji tych usług. Już teraz jasno widać, że cloud computing to nie tylko bezpłatne konta pocztowe i sieci społecznościowe dla konsumentów, to także mnóstwo nowych możliwości pociągających również firmy. 

Nowa oferta stwarza wiele nowych możliwości, ale także przynosi ryzyka, z którymi firmy dotąd nie musiały się mierzyć, gdy sprawy IT były zarządzane operacyjnie na własnym sprzęcie w firmie, z wykorzystaniem własnego oprogramowania lub z którego firma korzystała na mocy licencji, tak czy inaczej oprogramowania zainstalowanego na własnym komputerze lub serwerze. Póki co, wydaje się, że nie wystarczy kierować się jedynie względami ekonomicznymi i łatwym dostępem do usług, gdyż w konkretnym przypadku może okazać się, że np. bezpieczeństwo własnych danych jest ważniejsze. Na pewno jednak usługodawcy w chmurze obliczeniowej, obok operatorów serwisów Web 2.0 - przede wszystkim portali społecznościowych - bez wątpienia zmieniają dotychczasowy rynek usług IT i przyczyniają się do jego rozwoju.

Czym jest chmura?

Cloud computing jest korzystaniem za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej (najczęściej Internetu) z usług realizowanych przy pomocy oprogramowania, które nie jest instalowane na komputerze użytkownika. Zazwyczaj do korzystania z usług wymagana jest jedynie przeglądarka internetowa. Czasami potrzebne jest dodatkowe oprogramowanie, zwłaszcza w przypadku korzystania ze smartfona. Dodatkowo, w zależności od rodzaju usługi, traci na znaczeniu konieczność posiadania własnego dedykowanego serwera. 

Korzyści korzystania z chmury

Cloud computing zyskuje popularność z powodu niewątpliwych zalet, takich jak przede wszystkim dostępność technologii od razu i obniżenie jej kosztów. Dla przedsiębiorcy rozpoczynającego działalność usługi „z chmury” to możliwość rozpoczęcia od razu korzystania z wielu rodzajów technologii informatycznych bez potrzeby zakupu sprzętu i prowadzenia skomplikowanego wdrożenia. Zwłaszcza ostatnio można obserwować wysyp serwisów przeznaczonych dla małych i średnich firm, które w ramach „cloud computingu” zapewnią korzystanie z systemu finansowo-księgowego, magazynowego, CRM, zarządzanie czasem pracy i wszelkich innych, mniej lub bardziej potrzebnych narzędzi.

Charakterystyczną cechą takich serwisów jest prostota obsługi. O ile często rozpoczęcie korzystania z dedykowanych systemów informatycznych wymaga długiego szkolenia (a jego niepowodzenie decyduje zwykle o klęsce wdrożenia), o tyle serwisy on-line zazwyczaj umożliwiają rozpoczęcia korzystania z nich niemal od razu.

Co do kosztów – cloud computing to przejście od modelu jednorazowego dużego wydatku (na sprzęt, licencje, wdrożenie) do modelu subskrypcji. Relatywnie niewysoki koszt może być zaplanowany na określony czas korzystania z usługi, a koszty te stale się na rynku usług obniżają. Oczywiście nie zawsze subskrypcja znaczy taniej. Przykładowo koszt zakupu licencji na popularne oprogramowanie (instalowane) do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów to 400 zł plus później co roku 175 zł (netto), podczas, gdy koszt takiej usługi w systemie „z chmury” to np. 45 zł miesięcznie lub 199 zł rocznie. Łatwo zauważyć, że przy 45 zł miesięcznie już po roku osiągamy cenę równą kosztom zakupu oprogramowania. Tyle, że online księgujemy zewsząd i z każdego komputera, a przy pomocy dedykowanego oprogramowania tylko z dedykowanego stanowiska. 

Możliwość kupowania usług oznacza także dla przedsiębiorcy możliwość obniżenia zatrudnienia we własnych służbach informatycznych i posiadanego sprzętu oraz skupienie swoich starań na podstawowej działalności. W końcu przedsiębiorca korzystający z cloud computingu zwykle nie musi posiadać więcej sprzętu niż tylko komputery z typowym pakietem oprogramowania biurowego (na razie, być może w przyszłości wystarczy system operacyjny) oraz dostępem do sieci Internetu.

Swoją rosnącą popularność chmura zawdzięcza zatem z jednej strony przewidywalności relatywnie niewysokich kosztów, z drugiej szerokiej ofercie dostępu do usług, z których wielu przedsiębiorców nie mogło dotąd korzystać bez poniesienia wysokich kosztów zakupu sprzętu i oprogramowania. Przedsiębiorca może także starać się o obniżenie innych kosztów IT. Na rynku obserwuje się, jak rosnący wpływ chmury mobilizuje nabywców oprogramowania i licencji do renegocjowania kontraktów z firmami informatycznymi.

Jakie są jednak ryzyka związane z korzystaniem z chmury?

Jednym z ważniejszych problemów jest niedostosowanie rozwiązań do potrzeb przedsiębiorcy. Usługi świadczone w modelu cloud computing mają zwykle charakter szablonowy i nawet, jeśli można je modyfikować, to w niewielkim zakresie. Mogą wystąpić zatem trudności ze zintegrowaniem rozwiązań z chmury z dotychczasowym systemem IT przedsiębiorcy. Problemu tego nie będą mieli przedsiębiorcy dopiero rozpoczynający działalność, którzy dostosują swój model działalności do dostępnych usług cloud computing. Przykładowo, nowy przedsiębiorca dostosuje swój sposób zarządzania dokumentami do narzędzia udostępnionego mu w modelu „z chmury”. Przedsiębiorca posiadający już znaczne ilości istniejących dokumentów może mieć problem z migracją do nowego rozwiązania. Problemem może być także ograniczanie przez usługodawców odpowiedzialności za wykonanie usługi, co z jednej strony jest naturalne w środowisku on-line, z drugiej zaś budzi obawy klienta. Na wielu przedsiębiorcach problemem może być także obowiązek sprostania wymaganiom regulacyjnym np. dotyczących ochrony danych lub szczególnych wymagań sektorowych np. sektora finansowego.  

Szczególne ryzyka związane są z możliwością kontroli nad swoimi danymi. Przedsiębiorca zazwyczaj nie będzie miał 100% pewności, czy jego dane są właściwie przechowywane, gdyż traci nad nimi kontrolę – przechowywane są one u dostawcy usługi. Ujawniane od czasu do czasu incydenty tego typu (np. problemy Dropbox) zmniejszają zaufanie klientów do usług świadczonych w ten sposób. Tu być może rozwiązaniem mogłoby być zaangażowanie zewnętrznego audytu – zaufanego podmiotu, które sprawdzałby rzetelność zabezpieczeń, ale to podwyższyłoby koszt samej usługi.

Nie można także pominąć ryzyka związanego z samym działaniem sieci internetowej. Wspomniana na początku awaria BlackBerry przypomina nam o tym, że każdy system może zawieść, powodując ogromne komplikacje dla firm. Przedsiębiorca staje się całkowicie zależny od dostawy usługi internetowej. Problem z czasowym brakiem dostępności sieci oznaczać będzie odcięcie przedsiębiorcy od systemów, bez których dalsze działanie nie jest możliwe. A mimo tego, że przerwy w działaniu sieci zdarzają się niezwykle rzadko, to jednak muszą być uwzględniane w każdym rozsądnym planowaniu.

I tak warto korzystać z chmury

O ile zatem całkowite oparcie przed przedsiębiorcę swojego wsparcia IT na usługach cloud computing może stwarzać ryzyka, czasami przewyższające możliwe do osiągnięcia korzyści, to nie można zaprzeczyć, że korzystanie z chmury w dobrze przemyślanym zakresie pozwala przedsiębiorcy uzyskać dostęp do nowoczesnych aplikacji za niewysoką cenę. Przez wielu przedsiębiorców chmura jest i będzie traktowana jako narzędzie uzupełniające dotychczasowy, tradycyjny outsourcing.

Trudno nie doceniać szans stwarzanych przez usługi świadczone z chmury. Dzięki przemyślanej strategii w zakresie IT zarówno duzi, jak i mali przedsiębiorcy mogą korzystać z takich usług w sposób przynoszący im wiele korzyści. Dla start-upów chmury są szansą na rozpoczęcie działalności przy niskim koszcie dostępu do zaawansowanych usług, co wcześniej stwarzało barierę nie do przeskoczenia. Mali i średni przedsiębiorcy uzyskali dostęp do zaawansowanych technologii informatycznych, które mogą przyczynić się do osiągnięcia sukcesu rynkowego w ich podstawowej działalności. Z kolei duże firmy mogą korzystać w chmur w takim zakresie, który zapewni właściwą kontrolę potrzeb i ryzyk.

Pytanie, czy do chmury przekona się także sektor publiczny, dla którego kwestia obniżania kosztów ma zasadnicze znaczenie.

Na koniec pozwolę sobie wyrazić refleksję, że chyba najbardziej ostrożnymi użytkownikami nowych technologii są prawnicy. Zwłaszcza, że wykonują zawód regulowany, w którym tajemnica zawodowa jest jednym z podstawowych pryncypiów. Chwila, w której kancelarie prawnicze zaczną korzystać z usług w chmurze dla zarządzania dokumentami swoich klientów czy dla prowadzenia swoich finansów będzie chwilą, w której ryzyko związane z cloud computing będzie mogło zostać uznane przez szersze grono przedsiębiorców za ryzyko poddające się kontroli i akceptowalne. A dodajmy, że to, co w Polsce wydaje się mrzonką, w Stanach Zjednoczonych jest już rzeczywistością. Jakieś przykłady? Proszę – rekomendacja American Bar Association dla prawników korzystających z usług cloud computing wraz z listą konkretnych usług.




Dodaj komentarz
Nick/Pseudonim
WWW
Treść
Subskrybuj

Powiadamiaj mnie o nowych komentarzach do tego artykułu
E-mail (ukryty)


Bądź na bieżąco

Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. 


O serwisie

Zwięźle i praktycznie o nowych technologiach oraz prawie własności intelektualnej i jego zastosowaniu w sieci.

O autorach
Prawo konsumenckie
Ostatnie komentarze
Notariusz Szamotuły komentuje Aplikacja i strona to nie wszystko
Archiwum
2018
Tagi
prawo autorskie (33)e-commerce (20)Internet (18)artykuły prasowe (18)Nowe prawo konsumenckie (17)
naruszenie prawa w internecie (14)orzecznictwo TSUE (13)konsumenci (13)dane osobowe (12)cloud computing (12)znaki towarowe (11)regulaminy (11)e-handel (11)opłaty reprograficzne (11)sklep internetowy (11)e-sklep (11)licencje (10)Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (10)orzecznictwo sądów polskich (10)numer IP (10)e-sprzedaż (9)własność intelektualna (8)webinarium (8)klauzule abuzywne (8)sprzedaż w internecie (8)handel elektroniczny (8)bezpieczeństwo danych (7)identyfikacja po numerze IP (7)linkowanie (7)opłaty od urządzeń i czystych nośników (7)copyright levies (7)prawo europejskie (7)udostępnianie danych osobowych (7)informatyka śledcza (7)hosting provider (6)sprawy sądowe (6)nowe technologie (6)dyrektywy (6)utwory (6)licencja (6)TSUE (6)oprogramowanie (6)odpowiedzialność host provider'ów (6)Znalezione Polubione (6)identyfikacja sprawcy w internecie (6)platforma ODR (5)kopia (5)embeding (5)prawo konsumenckie (5)prawnicy (5)umowy prawnoautorskie (5)forum internetowe (5)service provider (5)dowody (5)poufność (5)orzeczenia (5)technologie (5)spory konsumenckie (5)embedding (5)dozwolony użytek (5)retencja danych (4)wyszukiwarka (4)użytek prywatny (4)prawa pokrewne (4)rozpowszechnianie (4)ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (4)chmura (4)reklama (4)dane (4)copyrights (4)telekomunikacja (4)program komputerowy (4)embedowanie (4)ADR (4)dokumenty elektroniczne (4)bazy danych (4)zamówienia publiczne (4)sprzedaż (4)utwór (4)blockchain (4)embed (4)usługi świadczone drogą elektroniczną (4)umowy prawno-autorskie (4)linking (4)autorskie prawa majątkowe (4)wyczerpanie prawa (4)treści (3)RODO (3)bitcoin (3)ochrona baz danych (3)utwory przyszłe (3)EuroZamowienia.pl (3)monitorowanie treści (3)hosting (3)Oracle (3)umowy o przeniesienie praw autorskich (3)domeny (3)art. 14 uśude (3)baza danych (3)monitorowanie użytkowników (3)ryzyka cloud computing (3)inwigilacja w sieci (3)Usedsoft (3)sprzedaż programu (3)link (3)sklepy internetowe (2)cyberbezpieczeństwo (2)dyrektywa o handlu elektronicznym (2)przeniesienie autorskich praw majątkowych (2)NDA (2)naruszenia praw autorskich (2)Uber (2)Chambers & Partners (2)tajemnica przedsiębiorstwa (2)zakupy internetowe (2)prawa autorskie do strony (2)Google (2)legalny użytkownik (2)strona internetowa (2)kancelaria prawna (2)LegalTech (2)wiarygodna wiadomość (2)koszt retencji danych (2)ukierunkowana (2)promocja (2)Facebook (2)metawyszukiwarki (2)prawa producentów fonogramów (2)licencja pudełkowa (2)varia (2)GIODO (2)ankiety online (2)SaaS (2)UOKiK (2)internet rzeczy (2)Platformy internetowe (2)SABAM. Scarlet Extended (2)umowa o zachowaniu poufności (2)aplikacje mobilne (2)spory transgraniczne (2)dyrektywa 2001/29 (2)Svensson (2)organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (2)usługi prawne (2)cookies (2)FinTech (2)nadania (2)dyrektywa w sprawie ochrony programów komputerowych (2)sztuczna inteligencja (2)prawo angielskie (2)dystrybucja (2)audyt oprogramowania (2)administrator forum internetowego (2)cloud computing dla prawników (2)ukierunkowane (2)udostępnianie utworu (2)ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (2)metawyszukiwarka (2)reklamacje (2)właściwości pliku (2)blog (2)e-discovery (1)partnerstwo innowacyjne (1)korzystanie z dzieła w domenie publicznej (1)Pinckney C-170/12 (1)Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (1)QC Leisure (1)zmowy przetargowe (1)mechanizm opt-out (1)ochrona dóbr osobistych (1)Google Reader (1)konkurs w internecie (1)trade secrets (1)rozporządzenia Rady (WE) nr 44/2001 (1)OHIM (1)public viewing (1)dyrektywa 2009/24 (1)Aula Polska (1)odtwarzanie muzyki w miejscach publicznych (1)ochrona wizerunku (1)odpowiedzialność pośredników (1)rejestracja domen (1)prawo do nadań (1)kwalifikowany certyfikat (1)nadawcy radiowi i telewizyjni (1)ograniczenia przeniesienia praw (1)plagiat ukryty (1)WIPO (1)trwały nośnik (1)ICANN (1)wprowadzenie do obrotu (1)BSA (1)ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (1)Europejski Trybunał Praw Człowieka (1)plagiat (1)wspólnotowy znak towarowy (1)operatorzy witryn indeksujących (1)aplikacja mobilna (1)podpis elektroniczny (1)umowy na odległość (1)druk 3D (1)smart contracts (1)gry hazardowe (1)patent (1)serwis społecznościowy (1)RODO w ubezpieczeniach (1)adaptacje filmowe utworów (1)ustawa inwigilacyjna (1)Jednolity rynek cyfrowy (1)koszty cloud computing (1)BYOD (1)patenty (1)dostawcy usług cyfrowych (1)właściwość sądu (1)odpowiedzialność za szkody (1)geoblokowanie (1)pobranie (1)screening (1)klasyfikacja nicejska (1)operator usług kluczowych (1)dyrektywa 2011/77/UE (1)jurysdykcja (1)baza EBD (1)Coditel no. 1. (1)stosowne wynagrodzenie (1)non disclosure agreement (1)startup (1)Royal Wedding (1)sprzedaż serwisu (1)usługi dotyczące opakowań z cudzym znakiem (1)ambush marketing (1)domena publiczna (1)Coty Germany C-360/12 (1)EUIPO (1)Murphy (1)Creative Commons (1)odbiorniki RTV w pokojach hotelowych (1)ochrona prywatności (1)prawo właściwe (1)prawa do fotografii produktów (1)czytnik (1)Pez Hejduk (C-441/13) (1)YouTube (1)monitoring internetu (1)transmisja (1)kwalifikowany podpis elektroniczny (1)alternatywne metody rozstrzygania sporów (1)ochrona opisów produktów (1)statystyka (1)Unijne rozporządzenie nr 2015/2424 (1)sunrise period (1)podatki (1)certyfikat (1)social media (1)zasady etyki (1)synchronizacja (1)korzystanie z utworów w postępowaniach sądowych (1)plagiat jawny (1)unijny znak towarowy (1)usługi płatnicze (1)podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem (1)wiarygodne zawiadomienie (1)ethereum (1)loterie (1)sieci peer-to-peer (1)atak hakerski (1)UKE (1)egzemplarz (1)Procurement Explorer (1)prawo odstąpienia (1)Dostawcy treści online (1)fan page (1)bring your own device (1)ACTA (1)artystyczne wykonanie (1)nowa ustawa (1)samochody autonomiczne (1)cross-border portability (1)MS Word (1)tłumaczenie (1)Proseed (1)usługi cyfrowe (1)prawa artystów wykonawców (1)domena krajowa (1)artificial intelligence (1)eksport danych (1)Deutsche Grammophon (1)
więcej...
Poznaj inne nasze serwisy

Blog EuroZamowienia.pl
Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrawoMówni.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl
Blog LepszaTaktyka.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Akceptuję