2013-10-17
Z małej chmury, duży deszcz: sklepy internetowe w obliczu zmian

Autorką tego artykułu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska.

Niby błahe zmiany w prawie ochrony konsumenta mają zasadnicze przełożenie na obowiązki przedsiębiorców, a właściwie determinują zasady ich działalności. Aby nie dać się zaskoczyć konieczne jest właściwe przygotowanie. Najnowsze zmiany przewiduje projekt ustawy z 20 września 2013 r. o prawach konsumentów. Takie wnioski płyną z konferencji „Handel internetowy w Polsce i UE po implementacji postanowień nowej dyrektywy ws. praw konsumentów oraz regulacji ADR i ODR”, która odbyła się 4 października 2013 r. w siedzibie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Z pozoru łatwe kwestie konsumenckie mogą wprowadzić sporo zamieszania w działalności sklepów internetowych – szczególnie tych, które działają od dawna zgodnie z ustalonymi zasadami i praktykami. Najnowszą inicjatywą unijną, która ma szansę sporo namieszać w branży e-commerce, jest dyrektywa 2011/83 w sprawie praw konsumentów przyjęta 25 października 2011 r. - wdrażana właśnie do prawa polskiego. Dotyczy ona szeregu istotnych kwestii, począwszy od zmian regulacji umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa, poprzez umowy zawierane na odległość, na istotnych zmianach w sprzedaży konsumenckiej kończąc.

Konferencja stała się dobrą okazją do wymiany opinii, obaw i dyskusji różnych grup zaangażowanych w rozwój handlu internetowego w Polsce. Gośćmi byli m.in. przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości, Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Federacji Konsumentów oraz rzecznicy konsumentów, przedstawiciele środowiska prawniczego, a także reprezentanci branży e-commerce. Ze swojej strony, w trakcie wystąpienia „State of play rozwoju systemu prawa konsumenckiego” w ramach panelu dotyczącego właśnie implementacji dyrektywy w sprawie ochrony konsumentów sygnalizowałam zakres nowej regulacji na tle dotychczasowych rozbudowanych zagadnień europejskiego prawa konsumenckiego.

Uważam, że implementacja nowej dyrektywy to pierwsze tak poważne zmiany dla sklepów internetowych i spore wyzwanie. Przedsiębiorcy będą musieli dostosować strony internetowe sklepów oraz swoje regulaminy do nowych wymogów, a także renegocjować umowy z niektórymi swoim dostawcami usług. Należy przyznać, że postanowienia dyrektywy nie są łatwe w odbiorze, zawierają wiele wyjątków i odniesień. Tym samym projekt ustawy także nie jawi się jako przyjazny przewodnik dla sprzedawców internetowych, a tym bardziej dla konsumentów.

Projekt ustawy o prawach konsumentów dotyczy zarówno obowiązków przedsiębiorców w umowach zawieranych z konsumentami w sytuacjach typowych, jak i obowiązków w sprzedaży „na odległość”. Dlatego też nowe przepisy mają zastąpić ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów, która zostanie uchylona. Bardzo ważną kwestią jest to, że zmiany dotyczą także przepisów o odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej. W konsekwencji przepisy o sprzedaży konsumenckiej zostaną przeniesione do Kodeksu cywilnego i zintegrowane z przepisami o rękojmi i gwarancji, natomiast ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej zostanie uchylona.

Inne wybrane zmiany:
• klienci dokonujący zakupów on-line nie będą musieli ponosić kosztów dodatkowych, jeżeli nie zostaną o nich odpowiednio poinformowani przed złożeniem zamówienia,
• zobowiązanie przedsiębiorcy do dostarczenia towaru konsumentowi bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w ciągu 30 dni od daty zawarcia umowy,
• przedsiębiorca będzie musiał zapewnić, aby konsument w momencie składania zamówienia wyraźnie przyjął do wiadomości, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. W konsekwencji przycisk służący do składnia zamówienia musi być oznaczony w czytelny sposób np. przy użyciu słów „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”,
• wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy (tzw. cooling off period) z 10 do 14 dni, z możliwością skorzystania z formularza odstąpienia, który ma dostarczyć przedsiębiorca. Ponadto, przedsiębiorca będzie musiał zwrócić konsumentowi kwotę otrzymaną od niego na pokrycie standardowych kosztów dostawy.

Obecnie projekt ustawy jest na etapie uzgodnień. Jednakże przepisy krajowe transponujące dyrektywę w sprawie praw konsumentów do prawa polskiego powinny zostać przyjęte do 13 grudnia 2013 r. i wejść w życie najpóźniej z dniem 13 czerwca 2014 r. Tym samym przedsiębiorcy będą mieli pół roku na przeanalizowanie zasad swojej działalności i wprowadzenie koniecznych zmian.


Komentarze
Agnieszka Cieślak: Rzeczywiście szykuje się "mała rewolucja". Dobrze jednak, że na wprowadzenie niezbędnych zmian przedsiębiorcy mają jeszcze trochę czasu.
2013-10-18

Joanna: Jakoś niewiele się mówi w mediach na ten temat. Wbrew pozorom, czerwiec 2014 . to jest bardzo odległy termin gdy trzeba przejrzeć wszystkie dokumenty, zmienić je, ponegocjować z kontrahentami, wypracować jakieś nowe rozwiązania, co może chwilę zająć. Także, dobrze że ktoś dostrzega problem i trzyma rękę na pulsie;)
2013-10-27

e-sprzedawca: PRAWO UNIJNE I PL CORAZ BARDZIEJ ZNIECHECA DO TEGO BY WOGOLE PROWADZIC E BIZNES W TEJ JEDNOSTRONNIE CHOREJ RZECZYWISTOŚCI. JAK CHCE KUPIC BANANA W SKLEPIE POD DOMEM TO JAKOS NIKT NIE ROBI Z TEGO TAKIEGO CYRKU JAK KUPIC TEGO SAMEGO BANANA W ESKLEPIE...CZY KTOS CIE ZMUSZA DO TEGO BY KUPOWAC W INTERNECIE ? NIE? NO WIDZISZ.. A MNIE JAKO DROBNEGO SPRZEDAWCĘ ZMUSZA SIE DO TEGO JAK MAM PROWADZIC BIZNES, POZYWA O REGULAMIN POD PLASZCZYKIEM OCHRONY INTERESOW KONSUMENTOW I NISZCZY PODCZAS GDY TO PONOC JA MAM WIEKSZA SIŁĘ W RELACJI Z KONSUMENTEM... NAWET JESLI, TO CO? W SKLEPACH STACJONARNYCH JEST INACZEJ?! CHORE I JESZCZE RAZ CHORE!!!
2013-11-01

Aleksandra Kunkiel-Kryńska: Sprzedaż w "e-sklepach" to nie to samo co zakupy tradycyjne. Nie ulega wątpliwości, że kupując produkt za pomocą "środków porozumiewania się na odległość" nie mamy możliwości zobaczenia go w rzeczywistości ani upewnienia się jaki on faktycznie jest. Już po dostawie może się przecież okazać, że produkt prezentowany na www wydawał się inny lub lepszy - dlatego też przewidziano prawo odstąpienia. Sklepy internetowe muszą "wkalkulować" pewne dodatkowe obowiązki w swoje ryzyko prowadzenia działalności. To się jednak opłaca - przecież mają możliwość dotarcia do prawie nieograniczonej puli klientów.
2013-11-05




Dodaj komentarz
Nick/Pseudonim
WWW
Treść
Subskrybuj

Powiadamiaj mnie o nowych komentarzach do tego artykułu
E-mail (ukryty)


Dzieje się

Mamy przyjemność być patronem ogólnopolskiego konkursu "IP Challenge", mającego na celu wyłonienie studentów o największej wiedzy z zakresu prawa własności intelektualnej.

Więcej o konkursie »

Bądź na bieżąco

Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. 


O serwisie

Zwięźle i praktycznie o nowych technologiach oraz prawie własności intelektualnej i jego zastosowaniu w sieci.

O autorach
Prawo konsumenckie
Ostatnie komentarze
Notariusz Szamotuły komentuje Aplikacja i strona to nie wszystko
Archiwum
2018
Tagi
prawo autorskie (33)e-commerce (20)Internet (18)artykuły prasowe (18)Nowe prawo konsumenckie (17)
naruszenie prawa w internecie (14)orzecznictwo TSUE (13)konsumenci (13)cloud computing (12)znaki towarowe (11)regulaminy (11)e-handel (11)opłaty reprograficzne (11)sklep internetowy (11)e-sklep (11)dane osobowe (11)licencje (10)Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (10)orzecznictwo sądów polskich (10)numer IP (10)e-sprzedaż (9)webinarium (8)własność intelektualna (8)klauzule abuzywne (8)sprzedaż w internecie (8)handel elektroniczny (8)bezpieczeństwo danych (7)identyfikacja po numerze IP (7)linkowanie (7)opłaty od urządzeń i czystych nośników (7)copyright levies (7)prawo europejskie (7)udostępnianie danych osobowych (7)informatyka śledcza (7)hosting provider (6)sprawy sądowe (6)nowe technologie (6)dyrektywy (6)licencja (6)utwory (6)TSUE (6)oprogramowanie (6)odpowiedzialność host provider'ów (6)identyfikacja sprawcy w internecie (6)Znalezione Polubione (6)platforma ODR (5)kopia (5)embeding (5)prawnicy (5)prawo konsumenckie (5)umowy prawnoautorskie (5)forum internetowe (5)service provider (5)dowody (5)poufność (5)orzeczenia (5)technologie (5)spory konsumenckie (5)dozwolony użytek (5)embedding (5)retencja danych (4)wyszukiwarka (4)użytek prywatny (4)prawa pokrewne (4)chmura (4)reklama (4)rozpowszechnianie (4)ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (4)dane (4)telekomunikacja (4)program komputerowy (4)copyrights (4)embedowanie (4)ADR (4)dokumenty elektroniczne (4)bazy danych (4)zamówienia publiczne (4)sprzedaż (4)utwór (4)blockchain (4)embed (4)usługi świadczone drogą elektroniczną (4)umowy prawno-autorskie (4)linking (4)autorskie prawa majątkowe (4)wyczerpanie prawa (4)treści (3)bitcoin (3)ochrona baz danych (3)utwory przyszłe (3)EuroZamowienia.pl (3)monitorowanie treści (3)hosting (3)Oracle (3)umowy o przeniesienie praw autorskich (3)domeny (3)art. 14 uśude (3)monitorowanie użytkowników (3)baza danych (3)ryzyka cloud computing (3)Usedsoft (3)inwigilacja w sieci (3)sprzedaż programu (3)link (3)sklepy internetowe (2)RODO (2)dyrektywa o handlu elektronicznym (2)przeniesienie autorskich praw majątkowych (2)NDA (2)naruszenia praw autorskich (2)Uber (2)Chambers & Partners (2)prawa autorskie do strony (2)Google (2)tajemnica przedsiębiorstwa (2)zakupy internetowe (2)legalny użytkownik (2)strona internetowa (2)kancelaria prawna (2)LegalTech (2)wiarygodna wiadomość (2)koszt retencji danych (2)ukierunkowana (2)promocja (2)Facebook (2)prawa producentów fonogramów (2)metawyszukiwarki (2)licencja pudełkowa (2)varia (2)ankiety online (2)GIODO (2)SaaS (2)UOKiK (2)internet rzeczy (2)Platformy internetowe (2)SABAM. Scarlet Extended (2)umowa o zachowaniu poufności (2)aplikacje mobilne (2)spory transgraniczne (2)dyrektywa 2001/29 (2)usługi prawne (2)cookies (2)Svensson (2)organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (2)FinTech (2)nadania (2)dyrektywa w sprawie ochrony programów komputerowych (2)sztuczna inteligencja (2)dystrybucja (2)audyt oprogramowania (2)prawo angielskie (2)cloud computing dla prawników (2)administrator forum internetowego (2)ukierunkowane (2)udostępnianie utworu (2)metawyszukiwarka (2)reklamacje (2)właściwości pliku (2)blog (2)cyberbezpieczeństwo (1)korzystanie z dzieła w domenie publicznej (1)e-discovery (1)partnerstwo innowacyjne (1)QC Leisure (1)Pinckney C-170/12 (1)Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (1)ochrona dóbr osobistych (1)Google Reader (1)konkurs w internecie (1)zmowy przetargowe (1)mechanizm opt-out (1)public viewing (1)dyrektywa 2009/24 (1)trade secrets (1)rozporządzenia Rady (WE) nr 44/2001 (1)OHIM (1)ochrona wizerunku (1)Aula Polska (1)odtwarzanie muzyki w miejscach publicznych (1)odpowiedzialność pośredników (1)rejestracja domen (1)prawo do nadań (1)kwalifikowany certyfikat (1)nadawcy radiowi i telewizyjni (1)trwały nośnik (1)ICANN (1)wprowadzenie do obrotu (1)BSA (1)ograniczenia przeniesienia praw (1)plagiat ukryty (1)WIPO (1)ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (1)Europejski Trybunał Praw Człowieka (1)operatorzy witryn indeksujących (1)aplikacja mobilna (1)plagiat (1)wspólnotowy znak towarowy (1)smart contracts (1)gry hazardowe (1)podpis elektroniczny (1)umowy na odległość (1)druk 3D (1)serwis społecznościowy (1)adaptacje filmowe utworów (1)patent (1)Jednolity rynek cyfrowy (1)koszty cloud computing (1)BYOD (1)ustawa inwigilacyjna (1)dostawcy usług cyfrowych (1)patenty (1)geoblokowanie (1)pobranie (1)właściwość sądu (1)odpowiedzialność za szkody (1)operator usług kluczowych (1)dyrektywa 2011/77/UE (1)screening (1)klasyfikacja nicejska (1)Coditel no. 1. (1)stosowne wynagrodzenie (1)jurysdykcja (1)baza EBD (1)Royal Wedding (1)sprzedaż serwisu (1)usługi dotyczące opakowań z cudzym znakiem (1)ambush marketing (1)domena publiczna (1)non disclosure agreement (1)startup (1)Murphy (1)Creative Commons (1)Coty Germany C-360/12 (1)EUIPO (1)ochrona prywatności (1)prawo właściwe (1)prawa do fotografii produktów (1)czytnik (1)odbiorniki RTV w pokojach hotelowych (1)monitoring internetu (1)transmisja (1)Pez Hejduk (C-441/13) (1)YouTube (1)ochrona opisów produktów (1)kwalifikowany podpis elektroniczny (1)alternatywne metody rozstrzygania sporów (1)sunrise period (1)podatki (1)statystyka (1)Unijne rozporządzenie nr 2015/2424 (1)zasady etyki (1)synchronizacja (1)korzystanie z utworów w postępowaniach sądowych (1)certyfikat (1)social media (1)usługi płatnicze (1)plagiat jawny (1)unijny znak towarowy (1)ethereum (1)loterie (1)podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem (1)wiarygodne zawiadomienie (1)sieci peer-to-peer (1)UKE (1)egzemplarz (1)Procurement Explorer (1)Dostawcy treści online (1)fan page (1)bring your own device (1)prawo odstąpienia (1)ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (1)ACTA (1)artystyczne wykonanie (1)cross-border portability (1)MS Word (1)tłumaczenie (1)Proseed (1)nowa ustawa (1)samochody autonomiczne (1)usługi cyfrowe (1)prawa artystów wykonawców (1)eksport danych (1)Deutsche Grammophon (1)domena krajowa (1)artificial intelligence (1)
więcej...
Poznaj inne nasze serwisy

Blog EuroZamowienia.pl
Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrawoMówni.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl
Blog LepszaTaktyka.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Akceptuję