2013-10-17
Z małej chmury, duży deszcz: sklepy internetowe w obliczu zmian

Autorką tego artykułu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska.

Niby błahe zmiany w prawie ochrony konsumenta mają zasadnicze przełożenie na obowiązki przedsiębiorców, a właściwie determinują zasady ich działalności. Aby nie dać się zaskoczyć konieczne jest właściwe przygotowanie. Najnowsze zmiany przewiduje projekt ustawy z 20 września 2013 r. o prawach konsumentów. Takie wnioski płyną z konferencji „Handel internetowy w Polsce i UE po implementacji postanowień nowej dyrektywy ws. praw konsumentów oraz regulacji ADR i ODR”, która odbyła się 4 października 2013 r. w siedzibie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Z pozoru łatwe kwestie konsumenckie mogą wprowadzić sporo zamieszania w działalności sklepów internetowych – szczególnie tych, które działają od dawna zgodnie z ustalonymi zasadami i praktykami. Najnowszą inicjatywą unijną, która ma szansę sporo namieszać w branży e-commerce, jest dyrektywa 2011/83 w sprawie praw konsumentów przyjęta 25 października 2011 r. - wdrażana właśnie do prawa polskiego. Dotyczy ona szeregu istotnych kwestii, począwszy od zmian regulacji umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa, poprzez umowy zawierane na odległość, na istotnych zmianach w sprzedaży konsumenckiej kończąc.

Konferencja stała się dobrą okazją do wymiany opinii, obaw i dyskusji różnych grup zaangażowanych w rozwój handlu internetowego w Polsce. Gośćmi byli m.in. przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości, Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Federacji Konsumentów oraz rzecznicy konsumentów, przedstawiciele środowiska prawniczego, a także reprezentanci branży e-commerce. Ze swojej strony, w trakcie wystąpienia „State of play rozwoju systemu prawa konsumenckiego” w ramach panelu dotyczącego właśnie implementacji dyrektywy w sprawie ochrony konsumentów sygnalizowałam zakres nowej regulacji na tle dotychczasowych rozbudowanych zagadnień europejskiego prawa konsumenckiego.

Uważam, że implementacja nowej dyrektywy to pierwsze tak poważne zmiany dla sklepów internetowych i spore wyzwanie. Przedsiębiorcy będą musieli dostosować strony internetowe sklepów oraz swoje regulaminy do nowych wymogów, a także renegocjować umowy z niektórymi swoim dostawcami usług. Należy przyznać, że postanowienia dyrektywy nie są łatwe w odbiorze, zawierają wiele wyjątków i odniesień. Tym samym projekt ustawy także nie jawi się jako przyjazny przewodnik dla sprzedawców internetowych, a tym bardziej dla konsumentów.

Projekt ustawy o prawach konsumentów dotyczy zarówno obowiązków przedsiębiorców w umowach zawieranych z konsumentami w sytuacjach typowych, jak i obowiązków w sprzedaży „na odległość”. Dlatego też nowe przepisy mają zastąpić ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów, która zostanie uchylona. Bardzo ważną kwestią jest to, że zmiany dotyczą także przepisów o odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej. W konsekwencji przepisy o sprzedaży konsumenckiej zostaną przeniesione do Kodeksu cywilnego i zintegrowane z przepisami o rękojmi i gwarancji, natomiast ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej zostanie uchylona.

Inne wybrane zmiany:
• klienci dokonujący zakupów on-line nie będą musieli ponosić kosztów dodatkowych, jeżeli nie zostaną o nich odpowiednio poinformowani przed złożeniem zamówienia,
• zobowiązanie przedsiębiorcy do dostarczenia towaru konsumentowi bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w ciągu 30 dni od daty zawarcia umowy,
• przedsiębiorca będzie musiał zapewnić, aby konsument w momencie składania zamówienia wyraźnie przyjął do wiadomości, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. W konsekwencji przycisk służący do składnia zamówienia musi być oznaczony w czytelny sposób np. przy użyciu słów „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”,
• wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy (tzw. cooling off period) z 10 do 14 dni, z możliwością skorzystania z formularza odstąpienia, który ma dostarczyć przedsiębiorca. Ponadto, przedsiębiorca będzie musiał zwrócić konsumentowi kwotę otrzymaną od niego na pokrycie standardowych kosztów dostawy.

Obecnie projekt ustawy jest na etapie uzgodnień. Jednakże przepisy krajowe transponujące dyrektywę w sprawie praw konsumentów do prawa polskiego powinny zostać przyjęte do 13 grudnia 2013 r. i wejść w życie najpóźniej z dniem 13 czerwca 2014 r. Tym samym przedsiębiorcy będą mieli pół roku na przeanalizowanie zasad swojej działalności i wprowadzenie koniecznych zmian.


Komentarze
Agnieszka Cieślak: Rzeczywiście szykuje się "mała rewolucja". Dobrze jednak, że na wprowadzenie niezbędnych zmian przedsiębiorcy mają jeszcze trochę czasu.
2013-10-18

Joanna: Jakoś niewiele się mówi w mediach na ten temat. Wbrew pozorom, czerwiec 2014 . to jest bardzo odległy termin gdy trzeba przejrzeć wszystkie dokumenty, zmienić je, ponegocjować z kontrahentami, wypracować jakieś nowe rozwiązania, co może chwilę zająć. Także, dobrze że ktoś dostrzega problem i trzyma rękę na pulsie;)
2013-10-27

e-sprzedawca: PRAWO UNIJNE I PL CORAZ BARDZIEJ ZNIECHECA DO TEGO BY WOGOLE PROWADZIC E BIZNES W TEJ JEDNOSTRONNIE CHOREJ RZECZYWISTOŚCI. JAK CHCE KUPIC BANANA W SKLEPIE POD DOMEM TO JAKOS NIKT NIE ROBI Z TEGO TAKIEGO CYRKU JAK KUPIC TEGO SAMEGO BANANA W ESKLEPIE...CZY KTOS CIE ZMUSZA DO TEGO BY KUPOWAC W INTERNECIE ? NIE? NO WIDZISZ.. A MNIE JAKO DROBNEGO SPRZEDAWCĘ ZMUSZA SIE DO TEGO JAK MAM PROWADZIC BIZNES, POZYWA O REGULAMIN POD PLASZCZYKIEM OCHRONY INTERESOW KONSUMENTOW I NISZCZY PODCZAS GDY TO PONOC JA MAM WIEKSZA SIŁĘ W RELACJI Z KONSUMENTEM... NAWET JESLI, TO CO? W SKLEPACH STACJONARNYCH JEST INACZEJ?! CHORE I JESZCZE RAZ CHORE!!!
2013-11-01

Aleksandra Kunkiel-Kryńska: Sprzedaż w "e-sklepach" to nie to samo co zakupy tradycyjne. Nie ulega wątpliwości, że kupując produkt za pomocą "środków porozumiewania się na odległość" nie mamy możliwości zobaczenia go w rzeczywistości ani upewnienia się jaki on faktycznie jest. Już po dostawie może się przecież okazać, że produkt prezentowany na www wydawał się inny lub lepszy - dlatego też przewidziano prawo odstąpienia. Sklepy internetowe muszą "wkalkulować" pewne dodatkowe obowiązki w swoje ryzyko prowadzenia działalności. To się jednak opłaca - przecież mają możliwość dotarcia do prawie nieograniczonej puli klientów.
2013-11-05




Dodaj komentarz
Nick/Pseudonim
E-mail (ukryty)
WWW
Treść
Subskrybuj

Powiadamiaj mnie o nowych komentarzach do tego artykułu
E-mail (ukryty)


Bądź na bieżąco

Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. 


O serwisie

Zwięźle i praktycznie o nowych technologiach oraz prawie własności intelektualnej i jego zastosowaniu w sieci.

O autorach
Prawo konsumenckie
Ostatnie komentarze
Archiwum
2017
Tagi
prawo autorskie (32)e-commerce (20)artykuły prasowe (18)Internet (18)Nowe prawo konsumenckie (17)
naruszenie prawa w internecie (14)orzecznictwo TSUE (13)konsumenci (13)cloud computing (12)znaki towarowe (11)regulaminy (11)e-handel (11)opłaty reprograficzne (11)sklep internetowy (11)e-sklep (11)licencje (10)Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (10)orzecznictwo sądów polskich (10)numer IP (10)dane osobowe (10)e-sprzedaż (9)webinarium (8)własność intelektualna (8)klauzule abuzywne (8)sprzedaż w internecie (8)handel elektroniczny (8)udostępnianie danych osobowych (7)informatyka śledcza (7)bezpieczeństwo danych (7)identyfikacja po numerze IP (7)linkowanie (7)opłaty od urządzeń i czystych nośników (7)copyright levies (7)prawo europejskie (7)identyfikacja sprawcy w internecie (6)Znalezione Polubione (6)hosting provider (6)sprawy sądowe (6)dyrektywy (6)licencja (6)utwory (6)TSUE (6)oprogramowanie (6)odpowiedzialność host provider'ów (6)platforma ODR (5)kopia (5)embeding (5)prawnicy (5)prawo konsumenckie (5)umowy prawnoautorskie (5)forum internetowe (5)service provider (5)dowody (5)poufność (5)orzeczenia (5)spory konsumenckie (5)dozwolony użytek (5)embedding (5)autorskie prawa majątkowe (4)wyczerpanie prawa (4)retencja danych (4)wyszukiwarka (4)nowe technologie (4)użytek prywatny (4)prawa pokrewne (4)chmura (4)reklama (4)rozpowszechnianie (4)dane (4)telekomunikacja (4)program komputerowy (4)copyrights (4)embedowanie (4)ADR (4)dokumenty elektroniczne (4)bazy danych (4)zamówienia publiczne (4)sprzedaż (4)utwór (4)blockchain (4)embed (4)umowy prawno-autorskie (4)linking (4)link (3)treści (3)bitcoin (3)ochrona baz danych (3)ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (3)utwory przyszłe (3)EuroZamowienia.pl (3)monitorowanie treści (3)hosting (3)Oracle (3)umowy o przeniesienie praw autorskich (3)technologie (3)domeny (3)art. 14 uśude (3)monitorowanie użytkowników (3)baza danych (3)ryzyka cloud computing (3)usługi świadczone drogą elektroniczną (3)Usedsoft (3)inwigilacja w sieci (3)sprzedaż programu (3)metawyszukiwarka (2)reklamacje (2)właściwości pliku (2)blog (2)sklepy internetowe (2)dyrektywa o handlu elektronicznym (2)przeniesienie autorskich praw majątkowych (2)SaaS (2)NDA (2)naruszenia praw autorskich (2)Chambers & Partners (2)prawa autorskie do strony (2)Google (2)tajemnica przedsiębiorstwa (2)zakupy internetowe (2)legalny użytkownik (2)strona internetowa (2)wiarygodna wiadomość (2)koszt retencji danych (2)ukierunkowana (2)promocja (2)Facebook (2)prawa producentów fonogramów (2)metawyszukiwarki (2)licencja pudełkowa (2)varia (2)ankiety online (2)GIODO (2)UOKiK (2)internet rzeczy (2)SABAM. Scarlet Extended (2)umowa o zachowaniu poufności (2)aplikacje mobilne (2)spory transgraniczne (2)dyrektywa 2001/29 (2)cookies (2)Svensson (2)organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (2)nadania (2)dyrektywa w sprawie ochrony programów komputerowych (2)FinTech (2)dystrybucja (2)audyt oprogramowania (2)cloud computing dla prawników (2)administrator forum internetowego (2)ukierunkowane (2)udostępnianie utworu (2)prawa artystów wykonawców (1)Deutsche Grammophon (1)domena krajowa (1)artificial intelligence (1)geoblokowanie (1)korzystanie z dzieła w domenie publicznej (1)e-discovery (1)partnerstwo innowacyjne (1)QC Leisure (1)Pinckney C-170/12 (1)Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (1)Google Reader (1)konkurs w internecie (1)zmowy przetargowe (1)mechanizm opt-out (1)public viewing (1)dyrektywa 2009/24 (1)trade secrets (1)rozporządzenia Rady (WE) nr 44/2001 (1)OHIM (1)Uber (1)Aula Polska (1)odtwarzanie muzyki w miejscach publicznych (1)rejestracja domen (1)prawo do nadań (1)odpowiedzialność pośredników (1)kwalifikowany certyfikat (1)nadawcy radiowi i telewizyjni (1)ICANN (1)wprowadzenie do obrotu (1)BSA (1)ograniczenia przeniesienia praw (1)plagiat ukryty (1)WIPO (1)trwały nośnik (1)ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (1)Europejski Trybunał Praw Człowieka (1)aplikacja mobilna (1)plagiat (1)wspólnotowy znak towarowy (1)operatorzy witryn indeksujących (1)gry hazardowe (1)podpis elektroniczny (1)umowy na odległość (1)druk 3D (1)ethereum (1)adaptacje filmowe utworów (1)patent (1)serwis społecznościowy (1)koszty cloud computing (1)BYOD (1)ustawa inwigilacyjna (1)Dostawcy treści online (1)patenty (1)pobranie (1)właściwość sądu (1)odpowiedzialność za szkody (1)cross-border portability (1)dyrektywa 2011/77/UE (1)screening (1)klasyfikacja nicejska (1)Coditel no. 1. (1)stosowne wynagrodzenie (1)jurysdykcja (1)baza EBD (1)eksport danych (1)sprzedaż serwisu (1)usługi dotyczące opakowań z cudzym znakiem (1)ambush marketing (1)domena publiczna (1)non disclosure agreement (1)startup (1)Murphy (1)Creative Commons (1)Coty Germany C-360/12 (1)EUIPO (1)RODO (1)prawo właściwe (1)prawa do fotografii produktów (1)czytnik (1)odbiorniki RTV w pokojach hotelowych (1)transmisja (1)Pez Hejduk (C-441/13) (1)YouTube (1)monitoring internetu (1)ochrona opisów produktów (1)kwalifikowany podpis elektroniczny (1)alternatywne metody rozstrzygania sporów (1)sunrise period (1)podatki (1)statystyka (1)Unijne rozporządzenie nr 2015/2424 (1)zasady etyki (1)synchronizacja (1)korzystanie z utworów w postępowaniach sądowych (1)certyfikat (1)social media (1)prawo angielskie (1)plagiat jawny (1)unijny znak towarowy (1)usługi płatnicze (1)loterie (1)podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem (1)wiarygodne zawiadomienie (1)UKE (1)egzemplarz (1)Procurement Explorer (1)sieci peer-to-peer (1)fan page (1)bring your own device (1)prawo odstąpienia (1)smart contracts (1)ACTA (1)artystyczne wykonanie (1)MS Word (1)tłumaczenie (1)Proseed (1)nowa ustawa (1)samochody autonomiczne (1)Jednolity rynek cyfrowy (1)
więcej...
Poznaj inne nasze serwisy

Blog EuroZamowienia.pl
Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrawoMówni.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl
Blog LepszaTaktyka.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Akceptuję