2012-09-21
To be or not to be… at Facebook? This is the question.

W sieci regularnie pojawiają się doniesienia o znikających z Facebooka fan page’ach. Ostatnio moją uwagę zwróciło usunięcie typowo zabawowych fan-page’ów, ale problem ten może dotknąć w zasadzie każdego użytkownika, także oficjalnej strony na Facebooku firmy, prowadzonej w ramach marketingu społecznościowego, w której powstanie i prowadzenie inwestowane są spore środki.

Prawdziwy problem pojawia się, gdy firma skupiła się na budowie fan page'a zaniedbując swoja stronę internetową, bo w takim przypadku odtworzenie utraconych treści może zająć sporo czasu.

Czy można coś zrobić, aby ograniczyć ryzyko usunięcia konta?

Najbardziej „widoczny” rezultat usunięcia fan page’a to utrata znajomych, czy jak kto woli „lajków”. Ich odzyskanie może zająć sporu czasu, a finalnie okazać się w ogóle niemożliwe. Kapryśni użytkownicy portalu rzadko kiedy polubią tą samą rzecz więcej nic raz, chyba że zaoferujemy im nowe, atrakcyjne treści.

No risk, no fun
Powody usunięcia i sposoby przywrócenia bywają różne. Wystarczy wspomnieć niedawną sprawę dotyczącą usunięcia profili Cropp i House należących do odzieżowej firmy LPP. Wygląda na to, że im bardzie popularny fan page, tym większe ryzyko.

Aktualizacja 9.10.2012 r. - inny przykład usunięcia popularnego fanpage'a bez podania powodu i bez uprzedzenia.

Utrata samego contentu będzie z reguły mniej dotkliwa, chyba że ktoś traktuje Faceboooka jako zapasowy dysk na zdjęcia i różnego typu dane, których nie archiwizuje w innym miejscu. Wtedy, jak każda utrata danych bez back-upu, skasowanie fan page’a będzie z pewnością bolesne.

Wygląda jednak na to, że największe ryzyko ponoszą nie sami posiadacze firmowych fan page’ów, dla których jest to tylko kanał promocji, ale ci przedsiębiorcy, którzy zbudowali i prowadzą swój biznes oparty całkowicie na Facebooku:

  • agencje social media, którym powierza się zarządzanie firmowymi fanpage’ami i które rozwijają się w błyskawicznym tempie,
  • firmy rozwijające aplikacje przeznaczone dla ekosfery Faceboka (gry, wszelkie aplikacje, które do działania potrzebują integracji z kontem na portalu),

a których na naszym rynku przybywa jak grzybów po deszczu.

Ale, jakim prawem?
Podstawą działań podejmowanych przez Facebooka wobec użytkowników jest regulamin korzystania z portalu.

Zgodnie z pkt 19.1 w przypadku polskich użytkowników (czyli tych zamieszkałych lub posiadających siedzibę w krajach innych niż Stany Zjednoczone lub Kanada), regulamin stanowi umowę zawieraną pomiędzy użytkownikiem a firmą Facebook Ireland Limited, do której, zgodnie z pkt 16.1. stosuje się przepisy stanu Kalifornia. Z kolei sądy hrabstwa Santa Clara tego stanu będą miejscowo właściwe dla rozstrzygania wszelkich sporów między portalem a użytkownikami.

Zważywszy, że usługodawcą dla użytkownika polskiego będzie spółka z Irlandii czyli Unii Europejskiej, wybór prawa stanu Kalifornia nie wyłącza stosowania polskich przepisów o ochronie konsumentów, jednak zakładam, że analizujemy w tym miejscu sytuację fan page’a firmy (przedsiębiorcy), a nie obywatela Kowalskiego. Nawiasem mówiąc, to czy regulamin usług świadczonych globalnie dostosowuje się do prawa lokalnego jest w dużej mierze decyzją polityczną, a nie kwestią prawną, tym bardziej że przepisy o ochronie konsumentów stosuje się niezależnie od postanowień regulaminu. Tyle tylko, że konsumentowi znacznie trudniej podjąć działanie przeciwko serwisowi, gdy treść przysługujących mu uprawnień nie wynika wprost z regulaminu, lecz musi być wyinterpretowana z przepisów prawa.

FaceBóg
Warto, by zabrzmiało to dobitnie: na podstawie regulaminu Facebook ma praktycznie nieograniczoną swobodę w podjęciu decyzji o usunięciu konta i stron użytkowników.

Niezależnie bowiem od rożnych zapisów, które zakazują użytkownikom podejmować określone działania (jak np. publikować treści, które „naruszają lub łamią prawa innej osoby, albo są w inny sposób sprzeczne z prawem”) pkt 15 regulaminu stanowi że:

„W przypadku naruszenia przez użytkownika litery lub ducha niniejszego Oświadczenia albo narażenia nas na ryzyko odpowiedzialności prawnej w inny sposób zastrzegamy sobie prawo do zaprzestania udostępniania użytkownikowi całości lub części usług serwisu Facebook.(…)”.

Ponieważ zgodnie z regulaminem:

„Niniejsza umowa została sporządzona w języku angielskim (USA). W przypadku jakichkolwiek rozbieżności pomiędzy niniejszą umową a jej przekładem obowiązuje wersja w języku angielskim”,

to, spójrzmy jeszcze jak brzmi oryginał:

“If you violate the letter or spirit of this Statement, or otherwise create risk or possible legal exposure for us, we can stop providing all or part of Facebook to you. (…)”.

Nie trzeba być prawnikiem w stanie Kalifornia (ani w ogóle prawnikiem), by zauważyć że taki zapis daje Facebookowi, jako podmiotowi świadczącemu usługi drogą elektroniczną, olbrzymią swobodę w interpretacji jego znaczenia. W praktyce oznacza to, że jeśli pewnego dnia próbując zalogować się na swoje konto otrzymamy komunikat, że Facebook nie chce już więcej świadczyć nam swoich usług, to obawiam się, że niezależnie od tego, czy są ku temu racjonalne powody, wiele już zrobić nie można (a przynajmniej na drodze prawnej).

Wczoraj i dziś
W kwietniu 2011 roku poruszałem już ten temat w magazynie Proseed. Sądząc po ostatnich doniesieniach medialnych, moje ówczesne przemyślenia nadal zachowują aktualność. Odnośnie regulaminu portalu zmieniła się w zasadzie tylko numeracja, no i pojawiła się wersja polskojęzyczna. Przeobrażeniom uległ natomiast rynek – nie było wówczas jeszcze np. agencji social media notowanych na giełdzie.

Obserwując nowe usługi oferowane w Internecie można zauważyć prawidłowość polegająca na coraz częstszym opieraniu się na innych usługach świadczonych przez różne serwisy i portale. Może mieć to formę np. wykorzystywania tzw. wtyczek w postaci:

  • korzystania z logowania do serwisu poprzez Facebook lub Twitter
  • korzystania z modułu do komentarzy dostarczanego przez Disqus lub innych usług tego typu.

Nietrudno sobie wyobrazić sytuację, w której problemy z działaniem tych serwisów lub wypowiedzeniem przez nie umowy z nami, sprowadzają kłopoty także na nasz serwis. W konsekwencji ucierpią także nasi klienci (pół biedy, gdy użytkownicy korzystają z niego nieodpłatnie, gorzej, gdy nam płacą).

Trend budowania na podstawie usług serwisów społecznościowych własnego biznesu wydaje się trudny do odwrócenia. Dopóki nie wydarzy się coś, co podważy wzajemne zaufanie, ten model współpracy nie jest zagrożony. Jednakże, jak pisał niedawno w jednym z artykułów mój kolega, najlepszym zabezpieczeniem w kwestiach biznesowych pozostaje nieodmiennie zdrowy rozsądek.


Komentarze
Tomasz Zalewski (autor): Już po opublikowaniu powyższego przeczytałem felieton Wojciecha Orlińskiego w "Dużym Formacie", w którym autor opisuje kulisy podejmowania decyzji o usunięciu stron lub wpisów na Facebooku. Polecam: http://wyborcza.pl/duzyformat/1,128605,12508217,Myszki_na_Mysiej__czyli_jak_dzis_dziala_cenzura.html Aby przeczytać za darmo (link wymaga konta w Piano), wystarczy znaleźć kogoś, kto kupił GW w ubiegły czwartek.
2012-09-24

janek: Czytałem niedawno, że FB otworzył biuro w Warszawie. Ciekaw jestem czy to wpłynie na poprawę kontaktu z portalem.
2012-10-08

Tomasz Zalewski (autor): Nie sądzę. Biuro w Warszawie zajmowac się będzie pewnie głównie sprzedażą reklam, nie zaś sprawami administracyjnymi, do jakich zaliczyć należy kwestie dotyczące np. usuwania kont. Potwierdza to np. pierwsza konferencja Facebooka w Polsce po otwarciu biura: http://antyweb.pl/pierwsza-konferencja-facebooka-w-polsce-i/
2012-10-09

Kamila Lewandowska: Usuwanie czy blokowanie fanpage’ów przez FB pokazuje tylko, że firma świadomie budująca swoją obecność w sieci nie może ograniczyć się wyłącznie do aktywności na FB i należy rozważyć - oprócz posiadania profili w popularnych portalach społecznościowych, także posiadanie własnej strony internetowej lub własnego bloga, nad którym ma się pełną (a na pewno większą niż nad fanpage’m) kontrolę. Nie mówiąc już o tym, że nawet wpięcie w stronę wtyczek FB może blokować dostęp do takiego serwisu jak CNN: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/blad-facebooka-unieruchomil-internet-wideo#
2013-02-11




Dodaj komentarz
Nick/Pseudonim
E-mail (ukryty)
WWW
Treść
Subskrybuj

Powiadamiaj mnie o nowych komentarzach do tego artykułu
E-mail (ukryty)


Bądź na bieżąco

Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. 


O serwisie

Zwięźle i praktycznie o nowych technologiach oraz prawie własności intelektualnej i jego zastosowaniu w sieci.

O autorach
Prawo konsumenckie
Ostatnie komentarze
Archiwum
2017
Tagi
prawo autorskie (32)e-commerce (20)artykuły prasowe (18)Internet (18)Nowe prawo konsumenckie (17)
naruszenie prawa w internecie (14)orzecznictwo TSUE (13)konsumenci (13)cloud computing (12)znaki towarowe (11)regulaminy (11)e-handel (11)opłaty reprograficzne (11)sklep internetowy (11)e-sklep (11)licencje (10)Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (10)orzecznictwo sądów polskich (10)numer IP (10)dane osobowe (10)e-sprzedaż (9)webinarium (8)własność intelektualna (8)klauzule abuzywne (8)sprzedaż w internecie (8)handel elektroniczny (8)udostępnianie danych osobowych (7)informatyka śledcza (7)bezpieczeństwo danych (7)identyfikacja po numerze IP (7)linkowanie (7)opłaty od urządzeń i czystych nośników (7)copyright levies (7)prawo europejskie (7)identyfikacja sprawcy w internecie (6)Znalezione Polubione (6)hosting provider (6)sprawy sądowe (6)dyrektywy (6)licencja (6)utwory (6)TSUE (6)oprogramowanie (6)odpowiedzialność host provider'ów (6)platforma ODR (5)kopia (5)embeding (5)prawnicy (5)prawo konsumenckie (5)umowy prawnoautorskie (5)forum internetowe (5)service provider (5)dowody (5)poufność (5)orzeczenia (5)spory konsumenckie (5)dozwolony użytek (5)embedding (5)autorskie prawa majątkowe (4)wyczerpanie prawa (4)retencja danych (4)wyszukiwarka (4)nowe technologie (4)użytek prywatny (4)prawa pokrewne (4)chmura (4)reklama (4)rozpowszechnianie (4)dane (4)telekomunikacja (4)program komputerowy (4)copyrights (4)embedowanie (4)ADR (4)dokumenty elektroniczne (4)bazy danych (4)zamówienia publiczne (4)sprzedaż (4)utwór (4)blockchain (4)embed (4)umowy prawno-autorskie (4)linking (4)link (3)treści (3)bitcoin (3)ochrona baz danych (3)ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (3)utwory przyszłe (3)EuroZamowienia.pl (3)monitorowanie treści (3)hosting (3)Oracle (3)umowy o przeniesienie praw autorskich (3)technologie (3)domeny (3)art. 14 uśude (3)monitorowanie użytkowników (3)baza danych (3)ryzyka cloud computing (3)usługi świadczone drogą elektroniczną (3)Usedsoft (3)inwigilacja w sieci (3)sprzedaż programu (3)metawyszukiwarka (2)reklamacje (2)właściwości pliku (2)blog (2)sklepy internetowe (2)dyrektywa o handlu elektronicznym (2)przeniesienie autorskich praw majątkowych (2)SaaS (2)NDA (2)naruszenia praw autorskich (2)Chambers & Partners (2)prawa autorskie do strony (2)Google (2)tajemnica przedsiębiorstwa (2)zakupy internetowe (2)legalny użytkownik (2)strona internetowa (2)wiarygodna wiadomość (2)koszt retencji danych (2)ukierunkowana (2)promocja (2)Facebook (2)prawa producentów fonogramów (2)metawyszukiwarki (2)licencja pudełkowa (2)varia (2)ankiety online (2)GIODO (2)UOKiK (2)internet rzeczy (2)SABAM. Scarlet Extended (2)umowa o zachowaniu poufności (2)aplikacje mobilne (2)spory transgraniczne (2)dyrektywa 2001/29 (2)cookies (2)Svensson (2)organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (2)nadania (2)dyrektywa w sprawie ochrony programów komputerowych (2)FinTech (2)dystrybucja (2)audyt oprogramowania (2)cloud computing dla prawników (2)administrator forum internetowego (2)ukierunkowane (2)udostępnianie utworu (2)prawa artystów wykonawców (1)Deutsche Grammophon (1)domena krajowa (1)artificial intelligence (1)geoblokowanie (1)korzystanie z dzieła w domenie publicznej (1)e-discovery (1)partnerstwo innowacyjne (1)QC Leisure (1)Pinckney C-170/12 (1)Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (1)Google Reader (1)konkurs w internecie (1)zmowy przetargowe (1)mechanizm opt-out (1)public viewing (1)dyrektywa 2009/24 (1)trade secrets (1)rozporządzenia Rady (WE) nr 44/2001 (1)OHIM (1)Uber (1)Aula Polska (1)odtwarzanie muzyki w miejscach publicznych (1)rejestracja domen (1)prawo do nadań (1)odpowiedzialność pośredników (1)kwalifikowany certyfikat (1)nadawcy radiowi i telewizyjni (1)ICANN (1)wprowadzenie do obrotu (1)BSA (1)ograniczenia przeniesienia praw (1)plagiat ukryty (1)WIPO (1)trwały nośnik (1)ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (1)Europejski Trybunał Praw Człowieka (1)aplikacja mobilna (1)plagiat (1)wspólnotowy znak towarowy (1)operatorzy witryn indeksujących (1)gry hazardowe (1)podpis elektroniczny (1)umowy na odległość (1)druk 3D (1)ethereum (1)adaptacje filmowe utworów (1)patent (1)serwis społecznościowy (1)koszty cloud computing (1)BYOD (1)ustawa inwigilacyjna (1)Dostawcy treści online (1)patenty (1)pobranie (1)właściwość sądu (1)odpowiedzialność za szkody (1)cross-border portability (1)dyrektywa 2011/77/UE (1)screening (1)klasyfikacja nicejska (1)Coditel no. 1. (1)stosowne wynagrodzenie (1)jurysdykcja (1)baza EBD (1)eksport danych (1)sprzedaż serwisu (1)usługi dotyczące opakowań z cudzym znakiem (1)ambush marketing (1)domena publiczna (1)non disclosure agreement (1)startup (1)Murphy (1)Creative Commons (1)Coty Germany C-360/12 (1)EUIPO (1)RODO (1)prawo właściwe (1)prawa do fotografii produktów (1)czytnik (1)odbiorniki RTV w pokojach hotelowych (1)transmisja (1)Pez Hejduk (C-441/13) (1)YouTube (1)monitoring internetu (1)ochrona opisów produktów (1)kwalifikowany podpis elektroniczny (1)alternatywne metody rozstrzygania sporów (1)sunrise period (1)podatki (1)statystyka (1)Unijne rozporządzenie nr 2015/2424 (1)zasady etyki (1)synchronizacja (1)korzystanie z utworów w postępowaniach sądowych (1)certyfikat (1)social media (1)prawo angielskie (1)plagiat jawny (1)unijny znak towarowy (1)usługi płatnicze (1)loterie (1)podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem (1)wiarygodne zawiadomienie (1)UKE (1)egzemplarz (1)Procurement Explorer (1)sieci peer-to-peer (1)fan page (1)bring your own device (1)prawo odstąpienia (1)smart contracts (1)ACTA (1)artystyczne wykonanie (1)MS Word (1)tłumaczenie (1)Proseed (1)nowa ustawa (1)samochody autonomiczne (1)Jednolity rynek cyfrowy (1)
więcej...
Poznaj inne nasze serwisy

Blog EuroZamowienia.pl
Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrawoMówni.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl
Blog LepszaTaktyka.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Akceptuję