2017-03-13
O e-mailu jako trwałym nośniku w kontekście świadczenia usług płatniczych i nie tylko

email trwały nośnikW styczniu 2017 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej po raz kolejny pochylił się nad pojęciem trwałego nośnika – tym razem w kontekście działalności dostawców usług płatniczych, do których ma zastosowanie dyrektywa 2007/64/WE w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego. Wyrok TSUE zawiera cenne wytyczne nie tylko z punktu widzenia rynku usług płatniczych, ale również szeroko rozumianej branży e-commerce.

W wyroku z dnia 25 stycznia 2017 r. w sprawie BAWAG (C-375/15), Trybunał odpowiedział na pytanie, czy dostawcy usług płatniczych mogą informować swoich klientów o zmianach warunków świadczenia usług (regulaminów) za pośrednictwem elektronicznej skrzynki e-mail dostępnej na stronie www banku, tj. czy tego rodzaju skrzynki e-mail mogą być uznane za trwały nośnik oraz czy samo przesłanie informacji do skrzynki może być uznane za jej dostarczenie w rozumieniu przepisów ww. dyrektywy.

Trybunał orzekł po pierwsze, że skrzynka poczty elektronicznej na stronie internetowej banku może być uznana za trwały nośnik, jeśli daje użytkownikowi możliwość przechowywania informacji adresowanych do niego osobiście w sposób umożliwiający dostęp do nich i odtworzenie ich w niezmienionej postaci w przyszłości we właściwym okresie, bez możliwości jednostronnego wprowadzenia przez dostawcę usług lub innego przedsiębiorcę zmian do ich treści.

Co do kwestii doręczenia informacji do klienta, Trybunał stwierdził, że jeśli klient banku jest zmuszony wejść na stronę banku po to tylko, aby zapoznać się z przesłanymi do niego informacjami o zmianach, to nie są one mu dostarczane, a jedynie udostępniane. W ocenie Trybunału dostarczenie pociąga za sobą obowiązek aktywnego zachowania dostawcy usług, które powinno zmierzać do podania użytkownikowi do wiadomości, że dane informacje są dostępne w skrzynce e-mailowej na stronie banku. Przykładowo, takim „aktywnym zachowaniem” byłoby wysłanie wiadomości na prywatną skrzynkę mailową klienta z informacją o dostarczeniu nowych wiadomości na skrzynkę na stronie bankowości elektronicznej.

Wytyczne zawarte w wyroku mogą istotnie wpłynąć na sytuację podmiotów z branży e-commerce. Przepisy tzw. dyrektyw konsumenckich przewidują bowiem analogiczne – jak w przypadku dyrektywy w sprawie usług płatniczych – wymagania w zakresie przekazywania konsumentom określonych informacji na trwałym nośniku. W związku z tym wyrok może przełożyć się na rozwój nowych rozwiązań w tym zakresie.

Z punktu widzenia przedsiębiorców z branży e-commerce wyrok przesądza, że przy spełnieniu określonych warunków elektroniczna skrzynka pocztowa na stronie internetowej przedsiębiorcy może być uznana za trwały nośnik. Problematyczne może jednak w dalszym ciągu okazać się spełnienie wymogu „dostarczenia” informacji.

Trybunał stwierdził, że nie można postawić znaku równości pomiędzy „udostępnieniem”, a „dostarczeniem” informacji i tak w przypadku rozwiązań, w których brakuje „aktywnego zachowania” po stronie przedsiębiorcy, informacja jest jedynie „udostępniana”.

Dyrektywa ws. usług płatniczych posługuje się zarówno pojęciem udostępniania, jak i dostarczania, niemniej jednak w odniesieniu do określonych rodzajów informacji, wymaga ich dostarczania. Analogicznie jest w przypadku tzw. dyrektywy konsumenckiej. Sytuacja jest bardziej jednoznaczna w przypadku polskiej ustawy o prawach konsumenta, która konsekwentnie nakłada na przedsiębiorców obowiązek dostarczania konsumentom informacji na trwałym nośniku.

Takie brzmienie polskich przepisów prowadzi do wniosku, że przedsiębiorcy z branży e-commerce:

- mogą wykorzystywać skrzynki elektroniczne funkcjonujące na ich stronach internetowych na potrzeby spełnienia obowiązków informacyjnych wynikających z ustawy (przy założeniu, że spełniają one kryteria wskazane przez Trybunał);

- informacje będą uznane za dostarczone, gdy przedsiębiorca w sposób aktywny będzie dążyć to tego, aby konsument zapoznał się z nimi.

Ten drugi wymóg będzie w praktyce komplikował i wydłużał z technicznego punktu widzenia organizację procesu informowania konsumentów i z tego względu wydaje się, że stosowanie tego typu trwałego nośnika może nie zyskać dużego grona zwolenników.




Dodaj komentarz
Nick/Pseudonim
E-mail (ukryty)
WWW
Treść
Subskrybuj

Powiadamiaj mnie o nowych komentarzach do tego artykułu
E-mail (ukryty)


Bądź na bieżąco

Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. 


O serwisie

Zwięźle i praktycznie o nowych technologiach oraz prawie własności intelektualnej i jego zastosowaniu w sieci.

O autorach
Prawo konsumenckie
Ostatnie komentarze
Archiwum
2018
Tagi
prawo autorskie (32)e-commerce (20)artykuły prasowe (18)Internet (18)Nowe prawo konsumenckie (17)
naruszenie prawa w internecie (14)orzecznictwo TSUE (13)konsumenci (13)cloud computing (12)znaki towarowe (11)regulaminy (11)e-handel (11)opłaty reprograficzne (11)sklep internetowy (11)e-sklep (11)licencje (10)Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (10)orzecznictwo sądów polskich (10)numer IP (10)dane osobowe (10)e-sprzedaż (9)webinarium (8)własność intelektualna (8)klauzule abuzywne (8)sprzedaż w internecie (8)handel elektroniczny (8)udostępnianie danych osobowych (7)informatyka śledcza (7)bezpieczeństwo danych (7)identyfikacja po numerze IP (7)linkowanie (7)opłaty od urządzeń i czystych nośników (7)copyright levies (7)prawo europejskie (7)odpowiedzialność host provider'ów (6)identyfikacja sprawcy w internecie (6)Znalezione Polubione (6)hosting provider (6)sprawy sądowe (6)dyrektywy (6)licencja (6)utwory (6)TSUE (6)oprogramowanie (6)platforma ODR (5)kopia (5)embeding (5)prawnicy (5)prawo konsumenckie (5)umowy prawnoautorskie (5)forum internetowe (5)service provider (5)dowody (5)poufność (5)orzeczenia (5)spory konsumenckie (5)dozwolony użytek (5)embedding (5)umowy prawno-autorskie (4)linking (4)autorskie prawa majątkowe (4)wyczerpanie prawa (4)retencja danych (4)wyszukiwarka (4)nowe technologie (4)użytek prywatny (4)prawa pokrewne (4)chmura (4)reklama (4)rozpowszechnianie (4)dane (4)telekomunikacja (4)program komputerowy (4)copyrights (4)embedowanie (4)ADR (4)dokumenty elektroniczne (4)bazy danych (4)zamówienia publiczne (4)sprzedaż (4)utwór (4)blockchain (4)embed (4)usługi świadczone drogą elektroniczną (4)Usedsoft (3)inwigilacja w sieci (3)sprzedaż programu (3)link (3)treści (3)bitcoin (3)ochrona baz danych (3)ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (3)utwory przyszłe (3)EuroZamowienia.pl (3)monitorowanie treści (3)hosting (3)Oracle (3)umowy o przeniesienie praw autorskich (3)technologie (3)domeny (3)art. 14 uśude (3)monitorowanie użytkowników (3)baza danych (3)ryzyka cloud computing (3)ukierunkowane (2)udostępnianie utworu (2)metawyszukiwarka (2)reklamacje (2)właściwości pliku (2)blog (2)sklepy internetowe (2)dyrektywa o handlu elektronicznym (2)przeniesienie autorskich praw majątkowych (2)NDA (2)naruszenia praw autorskich (2)Chambers & Partners (2)Uber (2)prawa autorskie do strony (2)Google (2)tajemnica przedsiębiorstwa (2)zakupy internetowe (2)legalny użytkownik (2)strona internetowa (2)wiarygodna wiadomość (2)koszt retencji danych (2)ukierunkowana (2)promocja (2)Facebook (2)prawa producentów fonogramów (2)metawyszukiwarki (2)licencja pudełkowa (2)varia (2)ankiety online (2)GIODO (2)SaaS (2)UOKiK (2)internet rzeczy (2)SABAM. Scarlet Extended (2)Platformy internetowe (2)umowa o zachowaniu poufności (2)aplikacje mobilne (2)spory transgraniczne (2)dyrektywa 2001/29 (2)cookies (2)Svensson (2)organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (2)nadania (2)dyrektywa w sprawie ochrony programów komputerowych (2)FinTech (2)dystrybucja (2)audyt oprogramowania (2)cloud computing dla prawników (2)administrator forum internetowego (2)ACTA (1)artystyczne wykonanie (1)MS Word (1)tłumaczenie (1)Proseed (1)nowa ustawa (1)samochody autonomiczne (1)cross-border portability (1)prawa artystów wykonawców (1)Deutsche Grammophon (1)domena krajowa (1)artificial intelligence (1)eksport danych (1)korzystanie z dzieła w domenie publicznej (1)e-discovery (1)partnerstwo innowacyjne (1)QC Leisure (1)Pinckney C-170/12 (1)Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (1)RODO (1)Google Reader (1)konkurs w internecie (1)zmowy przetargowe (1)mechanizm opt-out (1)public viewing (1)dyrektywa 2009/24 (1)trade secrets (1)rozporządzenia Rady (WE) nr 44/2001 (1)OHIM (1)Aula Polska (1)odtwarzanie muzyki w miejscach publicznych (1)rejestracja domen (1)prawo do nadań (1)odpowiedzialność pośredników (1)kwalifikowany certyfikat (1)nadawcy radiowi i telewizyjni (1)ICANN (1)wprowadzenie do obrotu (1)BSA (1)ograniczenia przeniesienia praw (1)plagiat ukryty (1)WIPO (1)trwały nośnik (1)ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (1)Europejski Trybunał Praw Człowieka (1)aplikacja mobilna (1)plagiat (1)wspólnotowy znak towarowy (1)operatorzy witryn indeksujących (1)gry hazardowe (1)podpis elektroniczny (1)umowy na odległość (1)druk 3D (1)smart contracts (1)adaptacje filmowe utworów (1)patent (1)serwis społecznościowy (1)koszty cloud computing (1)BYOD (1)ustawa inwigilacyjna (1)Jednolity rynek cyfrowy (1)patenty (1)pobranie (1)właściwość sądu (1)odpowiedzialność za szkody (1)geoblokowanie (1)dyrektywa 2011/77/UE (1)screening (1)klasyfikacja nicejska (1)Coditel no. 1. (1)stosowne wynagrodzenie (1)jurysdykcja (1)baza EBD (1)sprzedaż serwisu (1)usługi dotyczące opakowań z cudzym znakiem (1)ambush marketing (1)domena publiczna (1)non disclosure agreement (1)startup (1)Murphy (1)Creative Commons (1)Coty Germany C-360/12 (1)EUIPO (1)prawo właściwe (1)prawa do fotografii produktów (1)czytnik (1)odbiorniki RTV w pokojach hotelowych (1)transmisja (1)Pez Hejduk (C-441/13) (1)YouTube (1)monitoring internetu (1)ochrona opisów produktów (1)kwalifikowany podpis elektroniczny (1)alternatywne metody rozstrzygania sporów (1)sunrise period (1)podatki (1)statystyka (1)Unijne rozporządzenie nr 2015/2424 (1)zasady etyki (1)synchronizacja (1)korzystanie z utworów w postępowaniach sądowych (1)certyfikat (1)social media (1)prawo angielskie (1)plagiat jawny (1)unijny znak towarowy (1)usługi płatnicze (1)loterie (1)podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem (1)wiarygodne zawiadomienie (1)ethereum (1)UKE (1)egzemplarz (1)Procurement Explorer (1)sieci peer-to-peer (1)fan page (1)bring your own device (1)prawo odstąpienia (1)Dostawcy treści online (1)
więcej...
Poznaj inne nasze serwisy

Blog EuroZamowienia.pl
Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrawoMówni.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl
Blog LepszaTaktyka.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Akceptuję