2017-02-22
Zignorowanie reklamacji oznacza jej uznanie

Ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich nie tylko zreformowała system konsumenckich ADR, ale także wprowadziła istotną zmianę do ustawy o prawach konsumenta – zmiana ta dotyczy reklamacji. Tym samym od 10 stycznia 2017 r. zmienił się sposób rozpatrywania reklamacji konsumenckich.

Obowiązek odpowiedzi na reklamację

Ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich („Ustawa o ADR”) weszła w życie 10 stycznia 2017 r. i nałożyła szereg obowiązków informacyjnych na przedsiębiorców - pisaliśmy o tym tutaj. Dodatkowo znowelizowała ustawę o prawach konsumenta poprzez wprowadzenie art. 7a, zgodnie z którym:

Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, przedsiębiorca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania. Odpowiedź na reklamację przedsiębiorca powinien przekazać konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku.

Co ważne, jeżeli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi na reklamację w tym terminie, uważa się, że uznał reklamację. Tym samym – niejako „przy okazji” – pojawił się ogólny obowiązek udzielania konsumentowi odpowiedzi na reklamację w określonym terminie i formie, a także pod rygorem uznania reklamacji w przypadku milczenia.

Odrzucona reklamacja

Ustawa o ADR przewiduje, że w sytuacji odrzucenia reklamacji konsumenta (jej negatywnego rozpatrzenia), przedsiębiorca powinien informować o możliwości lub braku możliwości załatwienia danego sporu polubownie. Taka informacja powinna być przekazana na trwałym nośniku. Natomiast jeżeli przedsiębiorca nie złoży żadnego oświadczenia, to uznaje się, że wyraża zgodę na udział w postępowaniu ADR. Zgodnie z uzasadnieniem Ustawy o ADR ogólny 30-dniowy termin odpowiedzi na reklamację został dodany, aby powyższy obowiązek nie był „pusty”. Obowiązek odpowiadania na reklamację koreluje więc z obowiązkiem informowania o rozwiązywaniu sporu w ramach systemu ADR.

Przepisy odrębne – 30 dni to najczęściej 14 dni

Artykuł 7a ustawy o prawach konsumenta stanowi, że na reklamację trzeba odpowiedzieć w terminie 30 dni, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej. Uzasadnienie Ustawy o ADR zawiera wskazówkę, że podobne obowiązki zawierają jedynie niektóre ustawy sektorowe np. telekomunikacyjne lub turystyczne. W tym kontekście nie można jednak zapominać o art. 5615 Kodeksu cywilnego – czyli o obowiązku ustosunkowania się przez sprzedawcę do żądania konsumenta w terminie 14 dni w przypadku reklamacji z tytułu rękojmi za wady.

Podsumowując, w przypadku najbardziej typowych w obrocie B2C umów sprzedaży, w których konsument złoży reklamację z tytułu rękojmi (zażąda wymiany, usunięcia wady lub złoży oświadczenia o obniżeniu ceny) przedsiębiorca powinien ustosunkować się w terminie 14 dni – milczenie obwarowane jest sankcją uznania reklamacji. Jeżeli przedsiębiorca odrzuci reklamację, to powinien poinformować dodatkowo, że wyraża lub nie wyraża zgody na ADR. Natomiast termin 30 dni na odpowiedź będzie dotyczył innych umów B2C np. świadczenia usług.


Komentarze
Krakowiak: Miałem taką sytuację, dostawca prądu nie odpowiedział na reklamację przez ponad miesiąc. Na szczęście na koniec ją uznał i dołożył też bardzo dużę odszkodowanie za zwłokę, więc w sumie wyszedłem na plus :P Na drugi raz będę wiedział żeby to zgłośić albo postraszyć UOKiK.
2017-03-10




Dodaj komentarz
Nick/Pseudonim
E-mail (ukryty)
WWW
Treść
Subskrybuj

Powiadamiaj mnie o nowych komentarzach do tego artykułu
E-mail (ukryty)


Bądź na bieżąco

Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. 


O serwisie

Zwięźle i praktycznie o nowych technologiach oraz prawie własności intelektualnej i jego zastosowaniu w sieci.

O autorach
Prawo konsumenckie
Ostatnie komentarze
Archiwum
2017
Tagi
prawo autorskie (31)e-commerce (20)artykuły prasowe (18)Nowe prawo konsumenckie (17)Internet (16)
naruszenie prawa w internecie (14)orzecznictwo TSUE (13)konsumenci (13)e-sklep (11)cloud computing (11)regulaminy (11)e-handel (11)opłaty reprograficzne (11)sklep internetowy (11)numer IP (10)dane osobowe (10)licencje (10)orzecznictwo sądów polskich (10)znaki towarowe (9)e-sprzedaż (9)Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (9)webinarium (8)własność intelektualna (8)klauzule abuzywne (8)sprzedaż w internecie (8)handel elektroniczny (8)identyfikacja po numerze IP (7)linkowanie (7)opłaty od urządzeń i czystych nośników (7)copyright levies (7)prawo europejskie (7)udostępnianie danych osobowych (7)informatyka śledcza (7)bezpieczeństwo danych (7)licencja (6)TSUE (6)oprogramowanie (6)odpowiedzialność host provider'ów (6)Znalezione Polubione (6)identyfikacja sprawcy w internecie (6)hosting provider (6)sprawy sądowe (6)dyrektywy (6)prawo konsumenckie (5)prawnicy (5)umowy prawnoautorskie (5)forum internetowe (5)service provider (5)dowody (5)poufność (5)utwory (5)orzeczenia (5)spory konsumenckie (5)embedding (5)platforma ODR (5)kopia (5)embeding (5)embedowanie (4)ADR (4)dokumenty elektroniczne (4)bazy danych (4)zamówienia publiczne (4)sprzedaż (4)dozwolony użytek (4)utwór (4)embed (4)umowy prawno-autorskie (4)linking (4)autorskie prawa majątkowe (4)wyczerpanie prawa (4)retencja danych (4)wyszukiwarka (4)użytek prywatny (4)prawa pokrewne (4)reklama (4)rozpowszechnianie (4)dane (4)telekomunikacja (4)program komputerowy (4)copyrights (4)hosting (3)Oracle (3)umowy o przeniesienie praw autorskich (3)technologie (3)domeny (3)art. 14 uśude (3)blockchain (3)monitorowanie użytkowników (3)baza danych (3)usługi świadczone drogą elektroniczną (3)ryzyka cloud computing (3)inwigilacja w sieci (3)Usedsoft (3)sprzedaż programu (3)link (3)treści (3)nowe technologie (3)ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (3)chmura (3)ochrona baz danych (3)utwory przyszłe (3)EuroZamowienia.pl (3)monitorowanie treści (3)promocja (2)Facebook (2)prawa producentów fonogramów (2)metawyszukiwarki (2)licencja pudełkowa (2)varia (2)GIODO (2)ankiety online (2)internet rzeczy (2)UOKiK (2)SABAM. Scarlet Extended (2)spory transgraniczne (2)umowa o zachowaniu poufności (2)aplikacje mobilne (2)dyrektywa 2001/29 (2)organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (2)cookies (2)Svensson (2)nadania (2)dyrektywa w sprawie ochrony programów komputerowych (2)dystrybucja (2)audyt oprogramowania (2)administrator forum internetowego (2)cloud computing dla prawników (2)udostępnianie utworu (2)ukierunkowane (2)reklamacje (2)metawyszukiwarka (2)właściwości pliku (2)blog (2)sklepy internetowe (2)SaaS (2)dyrektywa o handlu elektronicznym (2)przeniesienie autorskich praw majątkowych (2)naruszenia praw autorskich (2)NDA (2)Chambers & Partners (2)zakupy internetowe (2)prawa autorskie do strony (2)Google (2)tajemnica przedsiębiorstwa (2)bitcoin (2)legalny użytkownik (2)strona internetowa (2)wiarygodna wiadomość (2)koszt retencji danych (2)ukierunkowana (2)ustawa inwigilacyjna (1)koszty cloud computing (1)BYOD (1)patenty (1)właściwość sądu (1)odpowiedzialność za szkody (1)pobranie (1)klasyfikacja nicejska (1)dyrektywa 2011/77/UE (1)screening (1)jurysdykcja (1)baza EBD (1)eksport danych (1)Coditel no. 1. (1)stosowne wynagrodzenie (1)startup (1)sprzedaż serwisu (1)usługi dotyczące opakowań z cudzym znakiem (1)ambush marketing (1)domena publiczna (1)non disclosure agreement (1)Coty Germany C-360/12 (1)EUIPO (1)RODO (1)Murphy (1)Creative Commons (1)odbiorniki RTV w pokojach hotelowych (1)prawo właściwe (1)prawa do fotografii produktów (1)czytnik (1)Pez Hejduk (C-441/13) (1)YouTube (1)monitoring internetu (1)transmisja (1)alternatywne metody rozstrzygania sporów (1)ochrona opisów produktów (1)kwalifikowany podpis elektroniczny (1)Unijne rozporządzenie nr 2015/2424 (1)FinTech (1)sunrise period (1)podatki (1)statystyka (1)social media (1)zasady etyki (1)synchronizacja (1)korzystanie z utworów w postępowaniach sądowych (1)certyfikat (1)unijny znak towarowy (1)usługi płatnicze (1)prawo angielskie (1)plagiat jawny (1)wiarygodne zawiadomienie (1)loterie (1)podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem (1)sieci peer-to-peer (1)UKE (1)egzemplarz (1)Procurement Explorer (1)prawo odstąpienia (1)fan page (1)bring your own device (1)ACTA (1)artystyczne wykonanie (1)nowa ustawa (1)samochody autonomiczne (1)MS Word (1)tłumaczenie (1)Proseed (1)prawa artystów wykonawców (1)domena krajowa (1)artificial intelligence (1)Deutsche Grammophon (1)partnerstwo innowacyjne (1)korzystanie z dzieła w domenie publicznej (1)e-discovery (1)Pinckney C-170/12 (1)Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (1)QC Leisure (1)mechanizm opt-out (1)Google Reader (1)konkurs w internecie (1)zmowy przetargowe (1)rozporządzenia Rady (WE) nr 44/2001 (1)OHIM (1)Uber (1)public viewing (1)dyrektywa 2009/24 (1)trade secrets (1)odtwarzanie muzyki w miejscach publicznych (1)Aula Polska (1)odpowiedzialność pośredników (1)rejestracja domen (1)prawo do nadań (1)nadawcy radiowi i telewizyjni (1)kwalifikowany certyfikat (1)WIPO (1)trwały nośnik (1)ICANN (1)wprowadzenie do obrotu (1)BSA (1)ograniczenia przeniesienia praw (1)plagiat ukryty (1)Europejski Trybunał Praw Człowieka (1)ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (1)wspólnotowy znak towarowy (1)operatorzy witryn indeksujących (1)aplikacja mobilna (1)plagiat (1)umowy na odległość (1)druk 3D (1)gry hazardowe (1)podpis elektroniczny (1)patent (1)serwis społecznościowy (1)adaptacje filmowe utworów (1)
więcej...
Poznaj inne nasze serwisy

Blog EuroZamowienia.pl
Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrawoMówni.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl
Blog LepszaTaktyka.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Akceptuję